06 października 2020
Prom armatora Smyril Line, który pływa na Wyspy Owcze i Islandię, przejdzie modernizację

Modernizacja promu "Norröna"

Tekst: MARCIN JAKUBOWSKI

 

Fot. Ronnie Robertson

W y d a w c a :

KONTAKT Z NAMI

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

PCIT TRAMP

Iwaszkiewicza 67/8

70-786 Szczecin

Tel. +48 91 432 08 37

www.wyspy-owcze.pl

www.zewpolnocy.pl

 

Numer konta:

35  1140  2017  0000  4502  1307  1981

Jedyny na północnym Atlantyku oceaniczny prom pasażersko-samochodowy „Norröna”, pływający pod farerską banderą na trasie Dania - Wyspy Owcze - Islandia, przejdzie niebawem modernizację. Zbudowana w 2003 r. jednostka Smyril Line wzbogaci się o nowy pokład, przybędzie kabin, istniejące zostaną odnowione, zmieni się także zewnętrzy wygląd statku.

 

Początek prac zaplanowano na grudzień 2020 r., tuż przed Bożym Narodzeniem. Odmłodzona „Norröna” powinna wrócić na linię na początku marca 2021 r. Modernizacji dokona jedna z duńskich stoczni, mieszcząca się na Fionii.

 

Jak podał armator jednostki – farerska kompania Smyril Line – na modernizację zostanie przeznaczonych 100 mln DKK. Za te pieniądze duńscy stoczniowcy mają dobudować nowy pokład, na którym znajdzie się 50 nowych, dwuosobowych kabin,  istniejące kabiny w liczbie 320 zostaną odświeżone, podobny face lifting przejdą wnętrza – pojawi się m.in. nowa kawiarnia i nowa, przeszklona część rekreacyjna.

 

Prom Smyril Line, który pływa na Wyspy Owcze, otrzyma m.in. 50 nowych kabin

 

Obecnie prom zabiera na pokład ok. 1500 pasażerów i ok. 800 samochodów osobowych. Po modernizacji przybędzie ok. 100 miejsc w nowych kabinach.

 

Hirtshals – Wyspy Owcze – Seyðisfjørður

 

„Norröna” nie jest pierwszym promem o tej nazwie. Starsza imienniczka, wycofana w 2003 r., była zdecydowanie mniej komfortowa, pływała też na bodaj najbardziej skomplikowanej trasie promowej w Europie: Hanstholm (Dania) – Tórshavn (Wyspy Owcze) – Lerwick (Szetlandy) – Bergen (Norwegia) – Tórshavn (Wyspy Owcze) – Seyðisfjørður (Islandia). Przez całe lata turyści, którzy płynęli na Islandię, musieli wyokrętować się na Wyspach Owczych i spędzić tam dwie noce – w tym czasie „Norröna” płynęła na Szetlandy i do Bergen. Dopiero po powrocie z Norwegii można było kontynuować rejs do  portu Seyðisfjørður we wschodniej Islandii

 

Podobny szlak, później już z wyłączeniem Szetlandów, obsługiwał od 2003 r., zbudowany w niemieckim Flensburgu, specjalnie przystosowany do żeglugi po niespokojnych wodach Atlantyku nowy prom. Z czasem, portem początkowym zamiast Hanstholm stał się port w Hirtshals, armator zrezygnował też z zawijania do norweskiego Bergen.

 

Więcej komfortu na morzu

 

Decyzja o modernizacji nie wynikała jedynie z konieczności odświeżenia jednostki, ale też wychodzi naprzeciw tendencjom w przewozach morskich i ruchu turystycznym. Wobec konkurencji ze strony transportu lotniczego, oferta armatorów zmierza w stronę zapewnienia pasażerom coraz większego komfortu, stając się połączeniem klasycznego serwisu przewozowego z atrakcjami oferowanymi przez rejsy typowo wycieczkowe. 

 

 

W tym miejscu warto dodać, że blisko połowę turystów, jacy odwiedzili Wyspy Owcze w roku 2019 r., stanowili właśnie turyści morscy – pasażerowie wycieczkowców.

 

16 maja 2024
Pełne mistyki i niezwykłego piękna koncerty muzyczne w morskich jaskiniach to ważny element kultury Wysp Owczych. Publiczność i muzycy z instrumentami wpływają do grot zalewanych wodami Atlantyku, by stać się
13 maja 2024
Druga połowa kwietnia i początek maja to czas, gdy w ptasim świecie Wysp Owczych sporo się dzieje. Przede wszystkim po wielomiesięcznym pobycie na morzu wracają ulubieńcy turystów - maskonury, sposobiąc
01 maja 2024
30 kwietnia 2024 roku w Tórshavn miało miejsce historyczne spotkanie dotyczące bezpieczeństwa na naszym kontynencie. Wyspy Owcze po raz pierwszy gościły szczyt nordyckiego trzonu NATO, i po raz pierwszy w