20 October 2024
Logotypy

Aviation alliance Vestnorden

Tekst: MARCIN JAKUBOWSKI

 

 

What is a:

CONTACT US

Your email:
Message content:
Send
Send
The form has been submitted - thank you.
Please fill out all required fields!

PCIT TRAMP

Iwaszkiewicza 67/8

70-786 Szczecin

Tel. +48 91 432 08 37

www.wyspy-owcze.pl

www.zewpolnocy.pl

 

Numer konta:

35  1140  2017  0000  4502  1307  1981

Podczas Arctic Circle Assembly 2024 w Reykjavíku (17-19 października 2024), będącego największym międzynarodowym forum poświęconym Arktyce, które co roku przyciąga ponad 2 000 uczestników z około 60 krajów, został oficjalny ogłoszony nowy alians lotniczy. Utworzyło go trzech głównych operatorów w regionie Vestnorden: islandzki Icelandair, grenlandzki Air Greenland i farerski Atlantic Airways. Wprawdzie zasadniczym celem podniebnego sojuszu jest ułatwienie życia wyspiarzom z północnego Atlantyku, ale skorzystają z niego także turyści z Ameryki i Europy. 

 

Podpisane przez  Jacoba Nitter Sørensena - dyrektora generalnego Air Greenland, Jóhannę á Bergi - dyrektorkę generalną Atlantic Airways, i Bogi Nils Bogasona - dyrektora generalnego Icelandair  umowy code-sharing otwierają nowe możliwości podróżowania w regionie Vestnorden, obejmującym Grenlandię, Islandię i Wyspy Owcze. Od początku 2025 r., kiedy wejdą w życie, będzie można skorzystać z jednej rezerwacji na łączone loty wspomnianych przewoźników.

 

Co więcej, rejsy będą skomunikowane, co ucieszy zwłaszcza osoby zatrudnione u atlantyckich sąsiadów. Przykładem są pracujący na Grenlandii Farerzy: aby dostać się na największą wyspę świata, obecnie muszą najpierw lecieć z Vágar do Kopenhagi i spędzić w niej noc w oczekiwaniu na rejs z Air Greenland do Kangerlussuaq - jedynego portu lotniczego obsługującego loty transatlantyckie, stamtąd zaś kolejnym samolotem do Nuuk, gdzie zazwyczaj pracują. Od 2025 r. całą podróż zrealizują tego samego dnia, z jednym biletem w ręku. W dodatku - bezpośrednio do Nuuk. Lotniczy alians ma bowiem związek z gruntowną przebudową grenlandzkich lotnisk – od listopada pierwsze bezpośrednie rejsy z Danii obsłuży zmodernizowany port lotniczy w stolicy Grenlandii, z wydłużonym do 2200 m pasem startowym. Wraz z tą zmianą i rozbudową kolejnych lotnisk w Qaqortoq (2025) i obleganym przez turystów Ilulissat (2026) zmianie ulegnie także siatka międzynarodowych połączeń Air Greenland.

 

Fot. Atlantic Airways

 

Code-sharing ma także ułatwić podróżowanie pomiędzy USA, Kanadą i Europą oraz regionem Vestonorden. I znów może się to okazać szczególnie korzystne dla Farerów – dzięki uruchomionemu w maju 2024 r. przez Icelandair połączeniu Keflavík–Vágar, łatwiej dotrą oni do Ameryki, korzystając z islandzkiego serwisu. Z kolei turyści z USA zyskają możliwość odwiedzin Wysp Owczych - bądź lotem łączonym, bądź w popularnym wariancie stop-over, podróżując między USA a Europą, z kilkudniowym przystankiem na Islandii i opcją wypadu na farerski archipelag.

 

Na koniec warto dodać, że z uwagi na operowanie w trudnych warunkach środowiskowych cała trójka dorobiła się określenia "maybe line". Opóźnienia, zawrócenia z trasy lub odwołania rejsów nie są tu rzadkością. Zawarcie umów przez operatorów z Vestnorden ułatwi procedurę reklamacji w przypadku problemów z lotami łączonymi.

 

 

25 May 2025
„Seinasta Paradís á Jørð” („Ostatni raj na Ziemi”) to nowy dramat, opowiadający o społecznych i środowiskowych zmianach w małej, farerskiej wiosce. Na Wyspach Owczych film miał premierę 10 kwietnia 2025
19 May 2025
Tórshavn, 18 maja 2025 r. to dzień historyczny dla Polonii zamieszkującej Wyspy Owcze. Po raz pierwszy w dziejach wyborów prezydenckich Rzeczypospolitej Polskiej, obywatele Polski mogli zagłosować stacjonarnie na terenie archipelagu
17 May 2025
Wieczorem 17 maja 2025 r. mieszkańcom Wysp Owczych znów zabiją mocniej serca. Po raz drugi w historii ich rodak / rodaczka występuje w barwach Danii w Konkursie Piosenki Eurowizji. Tym