06 lutego 2025
Tórshavn. Fot. Dassel

Statkiem z Polski do Tórshavn

Tekst: MARCIN JAKUBOWSKI

 

Tórshavn. Fot. Dassel 

W y d a w c a :

KONTAKT Z NAMI

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

PCIT TRAMP

Iwaszkiewicza 67/8

70-786 Szczecin

Tel. +48 91 432 08 37

www.wyspy-owcze.pl

www.zewpolnocy.pl

 

Numer konta:

35  1140  2017  0000  4502  1307  1981

Wprawdzie nie dotyczy to pasażerów, ale trudno nie wspomnieć o uruchomieniu pierwszej stałej linii żeglugowej, łączącej Polskę, a ściślej biorąc – Świnoujście, z Wyspami Owczymi i Islandią. Frachtowiec islandzkiego armatora Eimskip będzie pojawiał się w naszym porcie raz na dwa tygodnie.

 

Pierwsze zawinięcie do Świnoujścia miało miejsce 5 lutego 2025 r. Szlak zainaugurował kontenerowiec M/S „Skógafoss”, który następnego dnia wyruszył w drogę powrotną. Rejs do Tórshavn zajmie mu cztery dni.

 

Yellow Line to my

Eimskip, oficjalna nazwa – Eimskipafélag Íslands hf., to islandzkie przedsiębiorstwo żeglugowe założone w 1914 r., będące największą firmą tej branży na Islandii. Firma specjalizuje się w żegludze liniowej, oferując regularne połączenia na północnym Atlantyku. Armator posiada obecnie 16 własnych i czarterowanych statków. 14 z nich obsługuje sześć regularnych tras żeglugowych, którym przypisano kolory.

 

Porty na szlaku Yellow Line Eimskip

 

Świnoujście jest portem znajdującym się na końcu Linii Żółtej (Yellow Line). Ma ona dwa warianty. W dłuższym, „polskim” wariancie szlak przedstawia się następująco: Reykjavík (Islandia) - Vestmannaeyjar (Islandia) - Tórshavn (Wyspy Owcze) - Immingham (Wlk. Brytania) - Świnoujście (Polska) - Aarhus (Dania) - Tórshavn (Wyspy Owcze) - Reykjavík (Islandia). Jego pokonanie zajmuje 14 dni. 

 

Linię Żółtą obsługują dwa kontenerowce: M/S „Skógafoss” oraz M/S „Lagarfoss” (nazwy niemal wszystkich jednostek we flocie Eimskip pochodzą od nazw islandzkich wodospadów), przy czym ten drugi pływa pod banderą Wysp Owczych.

 

Kontenerowce Eimskip, obsługujące Yellow Line (fot. Eimskip.com)

 

Uruchomienie szlaku Reykjavík – Świnoujście via Tórshavn jest kolejnym potwierdzeniem atrakcyjności polskiego rynku dla firm z regionu Vestnorden. Stwarza także nowe możliwości dla polskich producentów, handlowców i spedytorów, którzy mogą liczyć nie tylko na skrócenie czasu podróży, ale przede wszystkim niższe koszty transportu towarów na Wyspy Owcze i Islandię. Warto dodać, że od 2013 r. w Gdyni działa polskie biuro Eimskip, zajmujące się usługami spedytorskimi.

 

Źródło: Eimskip.com

 

 

 

07 kwietnia 2025
4 kwietnia 2025 roku na jedynym lotnisku Wysp Owczych - w Sørvágur na wyspie Vágar (Vága Floghavn), zostało oficjalnie otwarte lotnicze centrum szkoleniowe Atlantic Airways Aviation Academy. Placówkę firmują widniejące
05 kwietnia 2025
Na Wyspach Owczych wdrażany jest pionierski w skali świata program związany z pozyskiwaniem odnawialnej energii. PR-owym haczykiem jest w nim Kosmos, stąd hasło: Faroe Islands Space Program. Tyle tylko, że
31 marca 2025
Jak podała dziś szefowa narodowej organizacji turystycznej Visit Faroe Islands, Guðrið Højgaard, została pokonana magiczna bariera 1 mld koron duńskich (DKK) przychodu z sektora turystycznego, co sytuuje go na trzecim