05 maja 2021
Przez cały okres pandemii z lotniska na Vagar operowały samoloty farerskich linii Atlantic Airways

Dobry wynik Vágar Airport

Tekst: MARCIN JAKUBOWSKI

 

Fot. Izabela Staniszewski

W y d a w c a :

KONTAKT Z NAMI

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

PCIT TRAMP

Iwaszkiewicza 67/8

70-786 Szczecin

Tel. +48 91 432 08 37

www.wyspy-owcze.pl

www.zewpolnocy.pl

 

Numer konta:

35  1140  2017  0000  4502  1307  1981

Początek maja przyniósł krzepiące wieści odnośnie ruchu lotniczego na Wyspach Owczych. Jedyny port lotniczy archipelagu, znajdujący się na wyspie Vágar, odnotował niemal 300-procentowy wzrost liczby odprawionych pasażerów.

 

Chodzi o wzrost liczony rok do roku – konkretnie o kwiecień. Jak podał serwis farerskiej telewizji KVF, w kwietniu 2021 r. przez bramki Vága Floghavn (Vágar Airport, kod IATA: FAE) przewinęło się ponad 9,5 tys. osób, co oznacza niemal trzykrotnie lepszy wynik w odniesieniu do kwietnia 2020, gdy ruch lotniczy na kierunku farerskim został ograniczony do minimum.

 

Powrót SAS

Nagły kryzys w lotnictwie sprawił, że konkurencyjny wobec narodowego przewoźnika Atlantic Airways operator lotniczy, jakim były skandynawskie linie lotnicze SAS, zawiesił wiosną 2020 r. loty na trasie Kopenhaga–Vágar, co rzecz jasna odbiło się na frekwencji w porcie lotniczym na Vágar. SAS zamierza powrócić na farerskie niebo 11 czerwca 2021 r. Od połowy czerwca w kalendarzu SAS widnieją trzy loty tygodniowo, z cenami rozpoczynającymi się od 76 EUR w jedną stronę.  

 

Jedyne lotnisko Wysp Owczych mieści się na wyspie Vágar

 

Hossa i bessa

Inwazja chińskiego wirusa zastopowała nieprzerwany wzrost ruchu lotniczego i zwiększającą się z roku na rok liczbę odprawionych pasażerów.  W końcu 2019 r., czyli na krótko przed covidową zapaścią, Vága Floghavn mógł pochwalić się ponad 420 tys. odprawionych pasażerów, co było kolejnym rekordem. „Pandemiczny” rok 2020 z lekkim odbiciem w czasie lata zakończył się wynikiem zbliżonym do 180 tys. Natomiast od stycznia do końca kwietnia 2021 r. odprawiono blisko 30 tys. osób, z kwietniem jako frekwencyjną lokomotywą.

 

 

Na początku maja jedynym czynnym operatorem nadal pozostają farerskie linie lotnicze Atlantic Airways, obsługujące trasy m.in. do Kopenhagi, Billund, Bergen, Trondheim czy Reykjavíku. Powrót SAS na przełomie wiosny i lata w połączeniu z – miejmy nadzieję –  poprawą sytuacji epidemiologicznej powinien zaowocować stopniowym wzrostem ruchu pasażerskiego. Choć o liczbach znanych z roku 2019 r. na razie można tylko pomarzyć.

 

 

20 lutego 2024
Początek roku 2024 przyniósł ciekawe wieści od farerskiego armatora Smyril Line, znanego głównie z obsługi unikalnej, bo pełnooceanicznej linii promowej, prowadzącej z Danii na Wyspy Owcze i Islandię. Tym razem
11 lutego 2024
Jednym z kluczowych działów farerskiej gospodarki jest hodowla łososia. Największym producentem tego specjału na Wyspach Owczych jest Bakkafrost z siedzibą w Glyvrar na wyspie Eysturoy. Cały proces technologiczny – od
04 lutego 2024
Po kilku dekadach spędzonych z kieliszkiem Martini w jednej i ulubionym Waltherem PPK kalibru 7,65 mm w drugiej dłoni, James Bond w końcu dokonał żywota. Miejscem, w którym 007 rozstał