30 października 2025
Wyspy Owcze: Sandoyartunnilin

Suðuroyartunnilin, tunel na Suðuroy, coraz bardziej realny

Projekt budowy tunelu na Suðuroy, jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych w historii Wysp Owczych, wchodzi w decydującą fazę. Do tej pory komunikacja z wyspą opierała się na promie Smyril, który kursuje zaledwie kilka razy dziennie, a sama przeprawa trwa dwie godziny. Dodatkowo rejsy często bywają odwoływane z powodu złej pogody, a kierowcy zmuszeni są do długiego oczekiwania w porcie.

 

Budowa tunelu zmieni tę sytuację zasadniczo – Suðuroy stanie się częścią krajowej sieci drogowej, z której korzystać będzie już 99% mieszkańców Wysp Owczych. Jako element jednolitego systemu komunikacyjnego, będzie funkcjonować na równi z pozostałymi regionami kraju. Oczekuje się, że tunel nie tylko ułatwi komunikację z najbardziej izolowaną wyspą archipelagu, ale i przyczyni się do odwrócenia niekorzystnego trendu, jakim jest depopulacja. Stałe połączenie z mainlandem sprawi, że Suðuroy stanie się atrakcyjnym miejscem do życia, co ożywi lokalną gospodarkę. Ten proces można obserwować na wyspie Eysturoy, gdzie po oddaniu do użytku 11-kilometrowego, podmorskiego tunelu Eysturoyartunnilin w krótkim czasie wzrosła atrakcyjność osadnicza osiedli położonych po obu stronach fiordu Skálafjørður. Podobnie jest na Sandoy, połączonej w 2023 r. podmorskim, prawie 11-kilometrowym Sandoyartunnilin z główną wyspą archipelagu - Streymoy. 

 

24 km pod wodą

Rozważano różne warianty przebiegu tunelu. Najbardziej realny okazał się wariant z dwoma odcinkami: tunelem prowadzącym z Djúpadalur na Sandoy na wyspę Skúvoy, liczącym nieco ponad 7 km, oraz głównym tunelem o długości 17 km, łączącym Skúvoy z Sandvíkiem na Suðuroy. Łącznie Suðuroyartunnilin liczyłby nieco ponad 24 km. Szacunkowy koszt inwestycji wynosi 4,9 mld DKK. Kwota ta obejmuje także projekty towarzyszące: budowę nowego tunelu na Suðuroy z Hvalby do Sandvíku, modernizację dróg w Hvalbie i Djúpadalur oraz budowę drogi i tunelu przez Sandslíð.

 

Plan finansowy zakłada, że przez 10 lat państwo będzie przeznaczać rocznie 100 mln DKK na prace przygotowawcze i budowlane, a później środki dotychczas wydawane na utrzymanie promów Smyril i Sildberin zostaną skierowane na spłatę kredytów i eksploatację tunelu. Po 30 latach inwestycja ma być spłacona, a jej utrzymanie kosztować będzie około 23 mln DKK rocznie.

Alternatywa, czyli dalsze utrzymywanie połączeń promowych, również wymagałaby ogromnych nakładów. W 2024 r. prom Smyril na trasie z Tórshavn do Tvøroyri na Suðuroy przewiózł 270 tys. pasażerów i 112 tys. pojazdów – zapotrzebowanie jest zatem spore. W perspektywie kilkudziesięciu lat koszty byłyby porównywalne, przy czym brak stałego połączenia mógłby negatywnie wpłynąć na gospodarczy rozwój wyspy.  

 

Suðuroyartunnilin 2030

W zeszłym tygodniu posłowie Løgtingu otrzymali notatkę decyzyjną przygotowaną przez spółkę Pf. Suðuroyartunnilin oraz firmę doradczą Norconsult. Liderzy wszystkich partii zostali poproszeni o zajęcie stanowiska w sprawie proponowanych wariantów. Kancelaria premiera poinformowała, że osiągnięto pełny konsensus – wszystkie ugrupowania zgodziły się na tzw. wariant 1A, czyli tunel Djúpadalur – Skúvoy – Sandvík. Na tej podstawie przygotowywany jest projekt ustawy, który trafi do konsultacji w najbliższych dniach. Proces legislacyjny został podzielony na dwa etapy: najpierw przyjęta zostanie ustawa przygotowawcza, obejmująca projektowanie i przetargi, a następnie – po uzyskaniu nowych danych technicznych i finansowych – parlament podejmie ostateczną decyzję.

 

Budowa tunelu, z perspektywą realizacji 2030+ ma przekształcić Suðuroy w równorzędny region Wysp Owczych. Choć kwota 4,9 mld DKK budzi respekt, politycy i eksperci są zgodni, że to inwestycja w przyszłość – zarówno społeczną, jak i gospodarczą, która zakończy wieloletnią izolację Suðuroy, a przy okazji włączy Skúvoy do farerskiego mainlandu.

 

Źródła: www.in.fo www.portal.fo

 

 

Kinga Eysturland

Tekst: KINGA EYSTURLAND

 

Fot. YT

arrow left
arrow right

W y d a w c a :

KONTAKT Z NAMI

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

PCIT TRAMP

Iwaszkiewicza 67/8

70-786 Szczecin

Tel. +48 91 432 08 37

www.wyspy-owcze.pl

www.zewpolnocy.pl

 

Numer konta:

35  1140  2017  0000  4502  1307  1981