20 listopada 2020
Tunel z Húsavíku do Dalur na Wyspach Owczych zostanie otwarty w 2023 r.

Dalstunnilin: tunel do Dalur

5 listopada 2020 r. rozpoczął się główny etap prac terenowych przy budowie kolejnego tunelu drogowego na Wyspach Owczych. Kontrolowany, inauguracyjny wybuch rozbrzmiał w osadzie Húsavík na wyspie Sandoy. Tunel połączy zamieszkany przez 68 osób Húsavík z osadą Dalur, gdzie zameldowane są 34 osoby.

 

Inwestycję finansuje rząd Wysp Owczych. Koszt budowy to 75-85 milionów koron. Prace potrwają do 2023 roku. Tym razem nie będzie to przeprawa pod oceanem, a tunel mający zastąpić krętą górską drogę, na której okresowym zagrożeniem są potężne wichury i oblodzenie.

 

85-latka zdetonowała ładunek

 

Długość Dalstunnilin pod okolicznymi wzniesieniami wyniesie 2500 metrów. W ramach inwestycji zostanie wybudowana dwupasmowa droga. Ale od czegoś trzeba zacząć. Symbolicznej inauguracji prac dokonała 85-letnia Vilhelmina Larsen, mieszkanka Dalur, odpalając ładunek wybuchowy, który skruszył pierwszą warstwę skał. W imprezie wzięło udział około 60 osób.

 

 

Tunel będzie gotowy za trzy lata. Finał prac zbiegnie się z planowanym w tym samym roku otwarciem podoceanicznego tunelu łączącego wyspę Sandoy ze Streymoy i okolicami stołecznego Tórshavn. Dzięki obu tunelom, czas przejazdu z Tórshavn do Dalur skróci się kilkukrotnie – obecnie trzeba korzystać z połączenia promowego.

 

Tunelowa ekspansja

 

Zaawansowane są prace nad dwiema kolejnymi inwestycjami: już niebawem Farerzy będą mogli jeździć podwodnym tunelem między Streymoy i Eysturoy oraz nową przeprawą pod górami na szlaku Trongisvágur – Hvalba (wyspa Suðuroy). Jak dotąd farerscy drogowcy wydrążyli 20 tuneli, w tym dwa podmorskie. Tylko na samej wyspie Kalsoy jest ich aż pięć, co ukazuje poniższy filmik, zarejestrowany przez członka naszego zespołu, Macieja Brencza:

 

 

Ciąg dalszy nastąpi

 

Wszystko wskazuje na to, że świdry, materiały wybuchowe i buldożery nie raz jeszcze dadzą o sobie znać. W ambitnych planach na najbliższą dekadę są choćby brawurowy pomysł budowy tunelu łączącego pod oceanem wyspy Sandoy i Suðuroy, a także kilka realizacji o zasięgu lokalnym. Najwięcej szans na rychłą budowę daje się projektom „Gjáartunnilin” – tunelu łączącego Funningur i Gjógv, oraz „Tjørnuvíkstunnilin”, czyli górskiego przekopu na okresowo niebezpiecznym szlaku Haldórsvík – Tjørnuvík.

 

Jeśli choć część tych planów uda się zrealizować, Wyspy Owcze umocnią swoją pozycję w czołówce obszarów o największym udziale odcinków podziemnych w sieci dróg publicznych.

 

 

Tekst: MARCIN MICHALSKI

 

Fot. Ólavur Jóannesarson Hansen

11 marca 2025
Rok 2025 jest szczególny dla narodowego operatora pocztowego z Wysp Owczych. Posta obchodzi bowiem jubileusz 50-lecia emisji pierwszych znaczków sygnowanych napisem FØROYAR, co po farersku oznacza właśnie Wyspy Owcze. Był
01 marca 2025
28 lutego 2025 r. w nowo otwartym centrum kongresowo-widowiskowo-sportowym Við Tjarnir w Tórshavn odbyła się finałowa gala Føroya bestu vørumerki 2024 (FBV24) – pierwszego w historii Wysp Owczych konkursu, którego
20 lutego 2025
Niedawno Marcin Michalski pisał o otwarciu farerskiego „game changera” z szeroko rozumianego sektora MICE – multi hali kongresowo-widowiskowo-sportowej Við Tjarnir w Tórshavn, a już pojawiła się zapowiedź organizacji w niej

W y d a w c a :

KONTAKT Z NAMI

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

PCIT TRAMP

Iwaszkiewicza 67/8

70-786 Szczecin

Tel. +48 91 432 08 37

www.wyspy-owcze.pl

www.zewpolnocy.pl

 

Numer konta:

35  1140  2017  0000  4502  1307  1981