20 listopada 2020
Tunel z Húsavíku do Dalur na Wyspach Owczych zostanie otwarty w 2023 r.

Dalstunnilin: tunel do Dalur

5 listopada 2020 r. rozpoczął się główny etap prac terenowych przy budowie kolejnego tunelu drogowego na Wyspach Owczych. Kontrolowany, inauguracyjny wybuch rozbrzmiał w osadzie Húsavík na wyspie Sandoy. Tunel połączy zamieszkany przez 68 osób Húsavík z osadą Dalur, gdzie zameldowane są 34 osoby.

 

Inwestycję finansuje rząd Wysp Owczych. Koszt budowy to 75-85 milionów koron. Prace potrwają do 2023 roku. Tym razem nie będzie to przeprawa pod oceanem, a tunel mający zastąpić krętą górską drogę, na której okresowym zagrożeniem są potężne wichury i oblodzenie.

 

85-latka zdetonowała ładunek

 

Długość Dalstunnilin pod okolicznymi wzniesieniami wyniesie 2500 metrów. W ramach inwestycji zostanie wybudowana dwupasmowa droga. Ale od czegoś trzeba zacząć. Symbolicznej inauguracji prac dokonała 85-letnia Vilhelmina Larsen, mieszkanka Dalur, odpalając ładunek wybuchowy, który skruszył pierwszą warstwę skał. W imprezie wzięło udział około 60 osób.

 

 

Tunel będzie gotowy za trzy lata. Finał prac zbiegnie się z planowanym w tym samym roku otwarciem podoceanicznego tunelu łączącego wyspę Sandoy ze Streymoy i okolicami stołecznego Tórshavn. Dzięki obu tunelom, czas przejazdu z Tórshavn do Dalur skróci się kilkukrotnie – obecnie trzeba korzystać z połączenia promowego.

 

Tunelowa ekspansja

 

Zaawansowane są prace nad dwiema kolejnymi inwestycjami: już niebawem Farerzy będą mogli jeździć podwodnym tunelem między Streymoy i Eysturoy oraz nową przeprawą pod górami na szlaku Trongisvágur – Hvalba (wyspa Suðuroy). Jak dotąd farerscy drogowcy wydrążyli 20 tuneli, w tym dwa podmorskie. Tylko na samej wyspie Kalsoy jest ich aż pięć, co ukazuje poniższy filmik, zarejestrowany przez członka naszego zespołu, Macieja Brencza:

 

 

Ciąg dalszy nastąpi

 

Wszystko wskazuje na to, że świdry, materiały wybuchowe i buldożery nie raz jeszcze dadzą o sobie znać. W ambitnych planach na najbliższą dekadę są choćby brawurowy pomysł budowy tunelu łączącego pod oceanem wyspy Sandoy i Suðuroy, a także kilka realizacji o zasięgu lokalnym. Najwięcej szans na rychłą budowę daje się projektom „Gjáartunnilin” – tunelu łączącego Funningur i Gjógv, oraz „Tjørnuvíkstunnilin”, czyli górskiego przekopu na okresowo niebezpiecznym szlaku Haldórsvík – Tjørnuvík.

 

Jeśli choć część tych planów uda się zrealizować, Wyspy Owcze umocnią swoją pozycję w czołówce obszarów o największym udziale odcinków podziemnych w sieci dróg publicznych.

 

 

Tekst: MARCIN MICHALSKI

 

Fot. Ólavur Jóannesarson Hansen

11 września 2024
Piwna rewolucja zawitała na Wyspy Owcze blisko dwie dekady po duńskiej poprzedniczce. Oprócz dużego jak na farerskie warunki browaru Föroya Bjór, założonego jeszcze w 1888 r. w Klaksvíku, dziś działają
05 września 2024
Można ich zobaczyć na piłkarskich meczach, koncertach, na różnych wydarzeniach. Czerwone kurtki widać z daleka, gdy spieszą z pomocą komuś, kto na ulicy stracił przytomność. Pomagają tym, którzy bez opieki
13 sierpnia 2024
Mały kraj, duże możliwości. Tak można podsumować targowo-konferencyjną aktywność Wysp Owczych. Wiosną odbyła się w Klaksvíku Atlantic Fair – Międzynarodowa Wystawa Morska (www.fair.fo), organizowana przez Farerów co dwa lata. Wydarzenie

W y d a w c a :

KONTAKT Z NAMI

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

PCIT TRAMP

Iwaszkiewicza 67/8

70-786 Szczecin

Tel. +48 91 432 08 37

www.wyspy-owcze.pl

www.zewpolnocy.pl

 

Numer konta:

35  1140  2017  0000  4502  1307  1981