PCIT TRAMP

Iwaszkiewicza 67/8

70-786 Szczecin

Tel. +48 91 432 08 37

www.wyspy-owcze.pl

www.zewpolnocy.pl

 

Numer konta:

35  1140  2017  0000  4502  1307  1981

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!
KONTAKT Z NAMI
W y d a w c a :
19 czerwca 2021
Farerskie biuro statystyczne – Hagstova – opublikowało dane dotyczące wyspiarskiej populacji, z których wynika, że w ciągu minionego roku, odnosząc maj 2021 r. do maja 2020 r., liczba ludności Wysp
10 czerwca 2021
Książka „Secrets Of The Faroe Islands” przykuła moją uwagę już cztery lata temu. Kilkakrotnie podchodziłam do jej zakupu, jednak za każdym razem coś stawało na przeszkodzie. A to nie miałam
08 czerwca 2021
Zainteresowani Wyspami Owczymi mieszkańcy Warszawy, Gdańska, Krakowa, Bielska-Białej i Katowic mogą kupić lub zamówić naszą książkę w działających w tych miastach Sklepach Podróżnika. Ta obecna na rynku od 1990 r.

Fot. Ólavur Jóannesarson Hansen

Tekst: MARCIN MICHALSKI

 

5 listopada 2020 r. rozpoczął się główny etap prac terenowych przy budowie kolejnego tunelu drogowego na Wyspach Owczych. Kontrolowany, inauguracyjny wybuch rozbrzmiał w osadzie Húsavík na wyspie Sandoy. Tunel połączy zamieszkany przez 68 osób Húsavík z osadą Dalur, gdzie zameldowane są 34 osoby.

 

Inwestycję finansuje rząd Wysp Owczych. Koszt budowy to 75-85 milionów koron. Prace potrwają do 2023 roku. Tym razem nie będzie to przeprawa pod oceanem, a tunel mający zastąpić krętą górską drogę, na której okresowym zagrożeniem są potężne wichury i oblodzenie.

 

85-latka zdetonowała ładunek

 

Długość Dalstunnilin pod okolicznymi wzniesieniami wyniesie 2500 metrów. W ramach inwestycji zostanie wybudowana dwupasmowa droga. Ale od czegoś trzeba zacząć. Symbolicznej inauguracji prac dokonała 85-letnia Vilhelmina Larsen, mieszkanka Dalur, odpalając ładunek wybuchowy, który skruszył pierwszą warstwę skał. W imprezie wzięło udział około 60 osób.

 

 

Tunel będzie gotowy za trzy lata. Finał prac zbiegnie się z planowanym w tym samym roku otwarciem podoceanicznego tunelu łączącego wyspę Sandoy ze Streymoy i okolicami stołecznego Tórshavn. Dzięki obu tunelom, czas przejazdu z Tórshavn do Dalur skróci się kilkukrotnie – obecnie trzeba korzystać z połączenia promowego.

 

Tunelowa ekspansja

 

Zaawansowane są prace nad dwiema kolejnymi inwestycjami: już niebawem Farerzy będą mogli jeździć podwodnym tunelem między Streymoy i Eysturoy oraz nową przeprawą pod górami na szlaku Trongisvágur – Hvalba (wyspa Suðuroy). Jak dotąd farerscy drogowcy wydrążyli 20 tuneli, w tym dwa podmorskie. Tylko na samej wyspie Kalsoy jest ich aż pięć, co ukazuje poniższy filmik, zarejestrowany przez członka naszego zespołu, Macieja Brencza:

 

 

Ciąg dalszy nastąpi

 

Wszystko wskazuje na to, że świdry, materiały wybuchowe i buldożery nie raz jeszcze dadzą o sobie znać. W ambitnych planach na najbliższą dekadę są choćby brawurowy pomysł budowy tunelu łączącego pod oceanem wyspy Sandoy i Suðuroy, a także kilka realizacji o zasięgu lokalnym. Najwięcej szans na rychłą budowę daje się projektom „Gjáartunnilin” – tunelu łączącego Funningur i Gjógv, oraz „Tjørnuvíkstunnilin”, czyli górskiego przekopu na okresowo niebezpiecznym szlaku Haldórsvík – Tjørnuvík.

 

Jeśli choć część tych planów uda się zrealizować, Wyspy Owcze umocnią swoją pozycję w czołówce obszarów o największym udziale odcinków podziemnych w sieci dróg publicznych.

 

 

Dalstunnilin: tunel do Dalur

Tunel z Húsavíku do Dalur na Wyspach Owczych zostanie otwarty w 2023 r.
20 listopada 2020