Historyczny weekend na Wyspach Owczych! W sobotę 19 grudnia 2020 r. otwarto dla ruchu drogowego trzeci na archipelagu tunel pod oceanem. Eysturoyartunnilin jest wyjątkowy w skali świata – posiada bowiem podwodne rondo! Dzięki temu o Wyspach Owczych jest głośno w wielu światowych mediach, z BBC News, Fox News, The Guardian i CNN Travel na czele.
Podziemne ronda nie są nowością – przykłady znajdziemy choćby w Norwegii, ale rondo farerskie znalazło się – jako pierwsze – pod morskim dnem. Trzy odnogi tunelu mają w sumie niemal 12 km długości i łączą przedmieścia Tórshavn (Hvítanes) na wyspie Streymoy z położonymi na przeciwległych brzegach fiordu Skálafjørður miejscowościami Runavík i Strendur, znajdującymi się na południu wyspy Eysturoy. Inwestycja ta wiele zmieni na Wyspach Owczych - zostaną bowiem bezpośrednio skomunikowane dwa najgęściej zaludnione obszary na archipelagu.
Odnogi spina rondo pod dnem Skálafjørður, które dorobiło się już przydomku „meduza”.
„To nawiązanie do dekoracyjnej instalacji artystycznej otaczającej rondo - około 187 m pod powierzchnią morza. Jest to 80-metrowy projekt autorstwa wybitnego artysty z Wysp Owczych, 76-letniego Tróndura Paturssona. Na projekt składa się przede wszystkim duży pierścień naturalnej wielkości postaci ludzkich z kolorowymi efektami świetlnymi” – informuje farerski serwis Local.fo.
Z kole brytyjski The Guardian zauważa: „Projekt infrastrukturalny łączący dwie największe wyspy, który stał się już hitem w mediach społecznościowych, jeszcze przed otwarciem spotkał się z ogromnym zainteresowaniem zagranicznych gości”. I jeszcze: „Rondo w tunelu pod północnym Atlantykiem wygląda jak gigantyczna meduza, oświetlona akwamarynowym światłem i otoczona naturalnej wielkości tańczącymi postaciami” – opisuje redakcja.
Innymi ciekawostkami artystycznymi wewnątrz tunelu są iluminacje świetlne z barw tworzących flagę Wysp Owczych (autorstwa pracowni architektonicznej EYA) oraz krajobraz dźwiękowy, którym możemy się delektować, nastawiając w trakcie przejazdu fale radiowe FM 97.0. Tunelowy „soundscape” skomponował uznany farerski muzyk, Jens L. Thomsen.
Warto zwrócić uwagę na silny akcent narodowy i kulturowy w artystycznej oprawie, jakiej nie zabrakło w tym śmiałym, inżynierskim projekcie. „Okalająca rondo instalacja Tródura Paturssona symbolizuje między innymi ludzi idących z ciemności w stronę światła. Ma pokazywać, że każdy człowiek w swoim życiu powinien spożytkować na coś umiejętności, które posiada. Dzieło symbolizuje również taniec łańcuchowy z Wysp Owczych, w którym ludzie trzymają się za ręce, a kiedy Farerowie to robią – pracując razem – są w stanie zrobić więcej wspólnie niż indywidualnie” – interpretuje Teitur Samuelsen, dyrektor generalny P/F Eystur- og Sandoyartunlar, rządowej spółki, zawiadującej budową dwóch podoceanicznych przepraw. Drugą jest znajdująca się w toku budowa Sandoyartunnilin.
Duch narodowej wspólnoty, towarzyszący tej inwestycji, jest także odczuwalny w dwugodzinnej transmisji z otwarcia tunelu, jaką przeprowadziła farerska telewizja.
Eysturoyartunnilin wybudowano w niespełna cztery lata, a realizacja pochłonęła około miliarda koron duńskich. Dzięki temu od teraz przejazd z Tórshavn na południe Eysturoy zajmie nieco ponad kwadrans – wcześniej trzeba było jechać ponad godzinę.
Jak informuje Maciej Brencz, autora bloga FarerskieKadry.pl: „Farerski operator podmorskich przepraw publikuje na swojej stronie www.tunnil.fo specjalny kalkulator (roknari), za pomocą którego porównać możemy czas i koszty przejazdu poprzez i z pominięciem tunelu. I tak z Klaksvíku do Tórshavn podróż potrwa odpowiednio 41 minut (poprzez nowy tunel) i 68 minut (starą trasą wzdłuż wybrzeża Streymoy). Mimo 75 DKK opłaty za przejazd przez tunel, nowa trasa okazuje się nadal z ekonomicznego (i ekologicznego - spalone paliwo) punktu widzenia lepszym rozwiązaniem. To szacunki dla Farerów, którzy wykupią wcześniej roczny „tunelowy” abonament - turyści za przejazd nową przeprawą zapłacą aż 175 DKK” – wyjaśnia Maciej Brencz.
Od Sabiny Poulsen, Polki mieszkającej na Wyspach Owczych, dowiadujemy się: „W dniu otwarcia przez tunel przejechało 14 700 aut. Zostały wypisane pierwsze mandaty – dostali je rowerzyści, którzy chcieli przejechać przez tunel”. Frekwencja szacowana przez specjalistów zakłada, że dziennie z przeprawy korzystać będzie 5 000-6 000 samochodów.
Podobne, a kto wie – może nawet większe – emocje staną się udziałem Farerów w roku 2023, kiedy zostanie otwarty czwarty tunel podmorski – Sandoyartunnilin. Połączy on południe Streymoy (Gamlarætt) z wyspą Sandoy (Skopun), kładąc kres izolacji tej wyspy, na którą dziś trzeba płynąć promem. Z 10 785 m - tyle bowiem będzie liczył tunel - farerskie ekipy zdołały już wywiercić 6 671 m. Pod wodą praca wre – w minionym tygodniu budowa posunęła się o 77 metrów.
Więcej zdjęć i innych materiałów związanych z otwarciem Eysturoyartunnilin:
https://www.facebook.com/eysturoyartunnilin
https://www.facebook.com/kristian.storhamar/videos/1564786703718140
https://www.facebook.com/eyaforoyar/
Fot. FaroePhoto.com
W y d a w c a :
KONTAKT Z NAMI
PCIT TRAMP
Iwaszkiewicza 67/8
70-786 Szczecin
Tel. +48 91 432 08 37
www.wyspy-owcze.pl
www.zewpolnocy.pl
Numer konta:
35 1140 2017 0000 4502 1307 1981