PCIT TRAMP

Iwaszkiewicza 67/8

70-786 Szczecin

Tel. +48 91 432 08 37

www.wyspy-owcze.pl

www.zewpolnocy.pl

 

Numer konta:

35  1140  2017  0000  4502  1307  1981

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!
KONTAKT Z NAMI
W y d a w c a :
25 października 2021
Jest już dostępny dziewiąty odcinek podcastu „Wyspy Owcze bez tajemnic”! Koncepcję wymyślił i ją realizuje Łukasz Łach, założyciel Klubu Miłośników Wysp Owczych Faroe.pl i współautor naszego przewodnika. W kolejnym odcinku
03 października 2021
W listopadzie po raz 27. zostanie wręczona Nordic Council Environment Prize, czyli nagroda Rady Nordyckiej w dziedzinie ochrony środowiska. Hasłem tegorocznej edycji jest „Zrównoważony system produkcji żywności”. Wśród ośmiu nominacji
27 września 2021
Za taką należy uznać poniedziałkowy mecz TB–HB w Tvøroyri, który właśnie przeszedł do historii europejskiego futbolu. Piłkarzy najstarszego na Wyspach Owczych klubu poprowadziła do boju Helen Lorraine Nkwocha – pierwsza

Fot. Maciej Brencz

Tekst: MACIEJ BRENCZ

 

Wyspy Owcze pochwalić się mogą nowoczesną infrastrukturą drogową. Drążone od lat 60. poprzedniego stulecia tunele połączyły trudno dostępne części archipelagu, a kolejne podmorskie przeprawy, z najnowszym, spektakularnym Eysturoyartunnilin na czele, zmieniły codzienne życie farerskiego społeczeństwa.

 

Mimo że za pierwszą farerską drogę uznaje się otwartą w 1790 roku Kolavegurin w Hvalbie na wyspie Suðuroy, to na pierwsze połączenie drogowe między osadami trzeba było poczekać ponad sto lat. W 1916 roku oddano do użytku drogę łączącą Skopun z Sandur na Sandoy. Pierwszy z istniejących obecnie 21 tuneli - Hvalbiartunnilin, otwarto w 1963 roku. Ba, do lat 90. XX wieku farerska stolica z resztą archipelagu połączona była krętą górską drogą, którą nierzadko spowija gęsta mgła.

 

Cofnijmy się w nie tak odległe czasy i, błądząc palcem po mapie, wybierzmy się w podróż po farerskiej (nie)tunelowej przeszłości.

 

Oyggjarvegurin - przez góry do stolicy

Zanim w 1992 roku otwarto tunel Kollafjarðartunnilin, jedyna trasa do stolicy wiodła górską drogą zwaną Oyggjarvegurin. Oznaczona obecnie numerem 50, prowadzi z północnych opłotków Tórshavn ku stacji paliw w Kollafjørður przez górujące nad stolicą wzgórza. Warto w trakcie jej pokonywania odbić kilka razy w boczne dróżki.

 

Z drogi Oyggjarvegurin rozciągają się wspaniałe widoki na pobliskie wyspy

 

Przełęcz Norðradalsskarð zapewnia wspaniałe widoki na wyspę Koltur i dolinę Norðradalur. Ponad kilometr dalej, w Mglistej Dolinie (Mjørkadalur), miniemy budynek farerskiego aresztu, z perspektywy którego rozciąga się panorama na fiord Kaldbaksfjørður i wyspę Nólsoy. Nieco dalej, wijąca się serpentynami wąska wstęga asfaltu zaprowadzi nas na najwyżej położony punkt na drogowej mapie archipelagu - pod sam szczyt góry Sornfelli.

 

Vegurin um Hestin - na południe archipelagu

Oddany do użytku w 1997 tunel Sumbiartunnilin ułatwił codzienne życie mieszkańców położonej na południu Suðuroy osady Sumba. Zastąpił on krętą górską drogę, wyprowadzającą na wysokość około 400 m n.p.m. Zmierzając na najbardziej na południe wysunięty kraniec archipelagu, warto skręcić w Loprze na drogę nr 90.

 

Dziś do Sumby można jechać tunelem - wygodniej, lub przez góry - efektowniej

 

Przy sprzyjającej pogodzie świetnym miejscem na postój jest punkt widokowym przy klifie Beinisvørð. Warto także odbić w dół - ku opuszczonej osadzie Vikarbyrgi.

 

Droga nr 94 - szlakiem kolorowych lin

Oznaczona numerem 94 droga została zastąpiona w roku 1985 szerokim tunelem Leirvíkartunnilin. Wąski asfaltowy pasek biegnący wzdłuż stromego klifu jest obecnie niewątpliwą atrakcją turystyczną. Rzadko obecnie używana droga jest także miejscem, w którym natrafić możemy na… długie kolorowe rybackie liny - produkty pobliskiej wytwórni. Na nabrzeżu w położonym niedaleko Fuglafjørður warto odszukać drewniany wrak statku Kyrjasteinur.

 

Pobocze drogi nr 94 ma nietypową atrakcję: zalegające liny rybackie

 

To oczywiście tylko kilka impresji - pełniejszy opis tego, co warto zobaczyć i jakie trasy przemierzyć znajduje się w publikacji "Wyspy Owcze. Przewodnik turystyczno - kulturowy".

 

Tunelowa przeszłość

Tunel Sumbiartunnilin ułatwił mieszkańcom osady Sumba komunikację z resztą wyspy Suðuroy
19 kwietnia 2021