PCIT TRAMP

Iwaszkiewicza 67/8

70-786 Szczecin

Tel. +48 91 432 08 37

www.wyspy-owcze.pl

www.zewpolnocy.pl

 

Numer konta:

35  1140  2017  0000  4502  1307  1981

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!
KONTAKT Z NAMI
W y d a w c a :
31 grudnia 2022
W najnowszym, 41. wydaniu Magazynu Skandynawskiego "Zew Północy" w stałym dziale farerskim ukazał się artykuł Marcina Michalskiego, poświęcony piwnej rewolucji, która ogarnęła nasz atlantycki archipelag. Na tej skalistej, niesprzyjającej rolnictwu
30 grudnia 2022
Każdy Nowy Rok witany jest przez mieszkańców Wysp Owczych z prawdziwą pompą. Nawet w czasie epidemii Covid-19 wyspiarze nie obniżali swoich noworocznych standardów, by tradycji mogło stać się zadość. Sylwesterowa
05 grudnia 2022
5 grudnia 2022 roku ogłoszono wyniki 18. edycji Wielkiego Konkursu Fotograficznego National Geographic Polska. Profesjonaliści i amatorzy walczyli o laury w kategoriach: Ludzie, Krajobraz, Zwierzęta oraz Fotoreportaż. Sześcioosobowe jury wyłoniło

Fot. Maciej Brencz

Tekst: MACIEJ BRENCZ

 

Wyspy Owcze pochwalić się mogą nowoczesną infrastrukturą drogową. Drążone od lat 60. poprzedniego stulecia tunele połączyły trudno dostępne części archipelagu, a kolejne podmorskie przeprawy, z najnowszym, spektakularnym Eysturoyartunnilin na czele, zmieniły codzienne życie farerskiego społeczeństwa.

 

Mimo że za pierwszą farerską drogę uznaje się otwartą w 1790 roku Kolavegurin w Hvalbie na wyspie Suðuroy, to na pierwsze połączenie drogowe między osadami trzeba było poczekać ponad sto lat. W 1916 roku oddano do użytku drogę łączącą Skopun z Sandur na Sandoy. Pierwszy z istniejących obecnie 21 tuneli - Hvalbiartunnilin, otwarto w 1963 roku. Ba, do lat 90. XX wieku farerska stolica z resztą archipelagu połączona była krętą górską drogą, którą nierzadko spowija gęsta mgła.

 

Cofnijmy się w nie tak odległe czasy i, błądząc palcem po mapie, wybierzmy się w podróż po farerskiej (nie)tunelowej przeszłości.

 

Oyggjarvegurin - przez góry do stolicy

Zanim w 1992 roku otwarto tunel Kollafjarðartunnilin, jedyna trasa do stolicy wiodła górską drogą zwaną Oyggjarvegurin. Oznaczona obecnie numerem 50, prowadzi z północnych opłotków Tórshavn ku stacji paliw w Kollafjørður przez górujące nad stolicą wzgórza. Warto w trakcie jej pokonywania odbić kilka razy w boczne dróżki.

 

Z drogi Oyggjarvegurin rozciągają się wspaniałe widoki na pobliskie wyspy

 

Przełęcz Norðradalsskarð zapewnia wspaniałe widoki na wyspę Koltur i dolinę Norðradalur. Ponad kilometr dalej, w Mglistej Dolinie (Mjørkadalur), miniemy budynek farerskiego aresztu, z perspektywy którego rozciąga się panorama na fiord Kaldbaksfjørður i wyspę Nólsoy. Nieco dalej, wijąca się serpentynami wąska wstęga asfaltu zaprowadzi nas na najwyżej położony punkt na drogowej mapie archipelagu - pod sam szczyt góry Sornfelli.

 

Vegurin um Hestin - na południe archipelagu

Oddany do użytku w 1997 tunel Sumbiartunnilin ułatwił codzienne życie mieszkańców położonej na południu Suðuroy osady Sumba. Zastąpił on krętą górską drogę, wyprowadzającą na wysokość około 400 m n.p.m. Zmierzając na najbardziej na południe wysunięty kraniec archipelagu, warto skręcić w Loprze na drogę nr 90.

 

Dziś do Sumby można jechać tunelem - wygodniej, lub przez góry - efektowniej

 

Przy sprzyjającej pogodzie świetnym miejscem na postój jest punkt widokowym przy klifie Beinisvørð. Warto także odbić w dół - ku opuszczonej osadzie Vikarbyrgi.

 

Droga nr 94 - szlakiem kolorowych lin

Oznaczona numerem 94 droga została zastąpiona w roku 1985 szerokim tunelem Leirvíkartunnilin. Wąski asfaltowy pasek biegnący wzdłuż stromego klifu jest obecnie niewątpliwą atrakcją turystyczną. Rzadko obecnie używana droga jest także miejscem, w którym natrafić możemy na… długie kolorowe rybackie liny - produkty pobliskiej wytwórni. Na nabrzeżu w położonym niedaleko Fuglafjørður warto odszukać drewniany wrak statku Kyrjasteinur.

 

Pobocze drogi nr 94 ma nietypową atrakcję: zalegające liny rybackie

 

To oczywiście tylko kilka impresji - pełniejszy opis tego, co warto zobaczyć i jakie trasy przemierzyć znajduje się w publikacji "Wyspy Owcze. Przewodnik turystyczno - kulturowy".

 

Tunelowa przeszłość

Tunel Sumbiartunnilin ułatwił mieszkańcom osady Sumba komunikację z resztą wyspy Suðuroy
19 kwietnia 2021