W y d a w c a :
KONTAKT Z NAMI
PCIT TRAMP
Iwaszkiewicza 67/8
70-786 Szczecin
Tel. +48 91 432 08 37
www.wyspy-owcze.pl
www.zewpolnocy.pl
Numer konta:
35 1140 2017 0000 4502 1307 1981
Podczas Arctic Circle Assembly 2024 w Reykjavíku (17-19 października 2024), będącego największym międzynarodowym forum poświęconym Arktyce, które co roku przyciąga ponad 2 000 uczestników z około 60 krajów, został oficjalny ogłoszony nowy alians lotniczy. Utworzyło go trzech głównych operatorów w regionie Vestnorden: islandzki Icelandair, grenlandzki Air Greenland i farerski Atlantic Airways. Wprawdzie zasadniczym celem podniebnego sojuszu jest ułatwienie życia wyspiarzom z północnego Atlantyku, ale skorzystają z niego także turyści z Ameryki i Europy.
Podpisane przez Jacoba Nitter Sørensena - dyrektora generalnego Air Greenland, Jóhannę á Bergi - dyrektorkę generalną Atlantic Airways, i Bogi Nils Bogasona - dyrektora generalnego Icelandair umowy code-sharing otwierają nowe możliwości podróżowania w regionie Vestnorden, obejmującym Grenlandię, Islandię i Wyspy Owcze. Od początku 2025 r., kiedy wejdą w życie, będzie można skorzystać z jednej rezerwacji na łączone loty wspomnianych przewoźników.
Co więcej, rejsy będą skomunikowane, co ucieszy zwłaszcza osoby zatrudnione u atlantyckich sąsiadów. Przykładem są pracujący na Grenlandii Farerzy: aby dostać się na największą wyspę świata, obecnie muszą najpierw lecieć z Vágar do Kopenhagi i spędzić w niej noc w oczekiwaniu na rejs z Air Greenland do Kangerlussuaq - jedynego portu lotniczego obsługującego loty transatlantyckie, stamtąd zaś kolejnym samolotem do Nuuk, gdzie zazwyczaj pracują. Od 2025 r. całą podróż zrealizują tego samego dnia, z jednym biletem w ręku. W dodatku - bezpośrednio do Nuuk. Lotniczy alians ma bowiem związek z gruntowną przebudową grenlandzkich lotnisk – od listopada pierwsze bezpośrednie rejsy z Danii obsłuży zmodernizowany port lotniczy w stolicy Grenlandii, z wydłużonym do 2200 m pasem startowym. Wraz z tą zmianą i rozbudową kolejnych lotnisk w Qaqortoq (2025) i obleganym przez turystów Ilulissat (2026) zmianie ulegnie także siatka międzynarodowych połączeń Air Greenland.
Code-sharing ma także ułatwić podróżowanie pomiędzy USA, Kanadą i Europą oraz regionem Vestonorden. I znów może się to okazać szczególnie korzystne dla Farerów – dzięki uruchomionemu w maju 2024 r. przez Icelandair połączeniu Keflavík–Vágar, łatwiej dotrą oni do Ameryki, korzystając z islandzkiego serwisu. Z kolei turyści z USA zyskają możliwość odwiedzin Wysp Owczych - bądź lotem łączonym, bądź w popularnym wariancie stop-over, podróżując między USA a Europą, z kilkudniowym przystankiem na Islandii i opcją wypadu na farerski archipelag.
Na koniec warto dodać, że z uwagi na operowanie w trudnych warunkach środowiskowych cała trójka dorobiła się określenia "maybe line". Opóźnienia, zawrócenia z trasy lub odwołania rejsów nie są tu rzadkością. Zawarcie umów przez operatorów z Vestnorden ułatwi procedurę reklamacji w przypadku problemów z lotami łączonymi.