20 października 2024
Logotypy

Lotniczy alians Vestnorden

Tekst: MARCIN JAKUBOWSKI

 

 

W y d a w c a :

KONTAKT Z NAMI

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

PCIT TRAMP

Iwaszkiewicza 67/8

70-786 Szczecin

Tel. +48 91 432 08 37

www.wyspy-owcze.pl

www.zewpolnocy.pl

 

Numer konta:

35  1140  2017  0000  4502  1307  1981

Podczas Arctic Circle Assembly 2024 w Reykjavíku (17-19 października 2024), będącego największym międzynarodowym forum poświęconym Arktyce, które co roku przyciąga ponad 2 000 uczestników z około 60 krajów, został oficjalny ogłoszony nowy alians lotniczy. Utworzyło go trzech głównych operatorów w regionie Vestnorden: islandzki Icelandair, grenlandzki Air Greenland i farerski Atlantic Airways. Wprawdzie zasadniczym celem podniebnego sojuszu jest ułatwienie życia wyspiarzom z północnego Atlantyku, ale skorzystają z niego także turyści z Ameryki i Europy. 

 

Podpisane przez  Jacoba Nitter Sørensena - dyrektora generalnego Air Greenland, Jóhannę á Bergi - dyrektorkę generalną Atlantic Airways, i Bogi Nils Bogasona - dyrektora generalnego Icelandair  umowy code-sharing otwierają nowe możliwości podróżowania w regionie Vestnorden, obejmującym Grenlandię, Islandię i Wyspy Owcze. Od początku 2025 r., kiedy wejdą w życie, będzie można skorzystać z jednej rezerwacji na łączone loty wspomnianych przewoźników.

 

Co więcej, rejsy będą skomunikowane, co ucieszy zwłaszcza osoby zatrudnione u atlantyckich sąsiadów. Przykładem są pracujący na Grenlandii Farerzy: aby dostać się na największą wyspę świata, obecnie muszą najpierw lecieć z Vágar do Kopenhagi i spędzić w niej noc w oczekiwaniu na rejs z Air Greenland do Kangerlussuaq - jedynego portu lotniczego obsługującego loty transatlantyckie, stamtąd zaś kolejnym samolotem do Nuuk, gdzie zazwyczaj pracują. Od 2025 r. całą podróż zrealizują tego samego dnia, z jednym biletem w ręku. W dodatku - bezpośrednio do Nuuk. Lotniczy alians ma bowiem związek z gruntowną przebudową grenlandzkich lotnisk – od listopada pierwsze bezpośrednie rejsy z Danii obsłuży zmodernizowany port lotniczy w stolicy Grenlandii, z wydłużonym do 2200 m pasem startowym. Wraz z tą zmianą i rozbudową kolejnych lotnisk w Qaqortoq (2025) i obleganym przez turystów Ilulissat (2026) zmianie ulegnie także siatka międzynarodowych połączeń Air Greenland.

 

Fot. Atlantic Airways

 

Code-sharing ma także ułatwić podróżowanie pomiędzy USA, Kanadą i Europą oraz regionem Vestonorden. I znów może się to okazać szczególnie korzystne dla Farerów – dzięki uruchomionemu w maju 2024 r. przez Icelandair połączeniu Keflavík–Vágar, łatwiej dotrą oni do Ameryki, korzystając z islandzkiego serwisu. Z kolei turyści z USA zyskają możliwość odwiedzin Wysp Owczych - bądź lotem łączonym, bądź w popularnym wariancie stop-over, podróżując między USA a Europą, z kilkudniowym przystankiem na Islandii i opcją wypadu na farerski archipelag.

 

Na koniec warto dodać, że z uwagi na operowanie w trudnych warunkach środowiskowych cała trójka dorobiła się określenia "maybe line". Opóźnienia, zawrócenia z trasy lub odwołania rejsów nie są tu rzadkością. Zawarcie umów przez operatorów z Vestnorden ułatwi procedurę reklamacji w przypadku problemów z lotami łączonymi.

 

 

19 listopada 2024
Mając w planie odwiedziny Wysp Owczych, warto możliwie szybko zabrać się za jego realizację. Oprócz wprowadzonego wcześniej słonego myta za wstęp na niektóre z widokowych szlaków, w 2025 r. turyści
10 listopada 2024
Wyspy Owcze są znane nie tylko  z unikalnych pejzaży i wyjątkowej kultury, ale i z ciekawych koncepcji w dziedzinie rozwoju turystyki. W zeszłym roku narodowa organizacja turystyczna Visit Faroe Islands
03 listopada 2024
W czerwcu 2025 r. organizator ekstremalnych morskich ekspedycji, na co dzień chirurg-ortopeda - dr  Artur Biel, zmierzy się z Atlantykiem, podejmując próbę przepłynięcia oceanu łodzią RIB. Jako pierwszy człowiek w