20 października 2024
Logotypy

Lotniczy alians Vestnorden

Tekst: MARCIN JAKUBOWSKI

 

 

W y d a w c a :

KONTAKT Z NAMI

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

PCIT TRAMP

Iwaszkiewicza 67/8

70-786 Szczecin

Tel. +48 91 432 08 37

www.wyspy-owcze.pl

www.zewpolnocy.pl

 

Numer konta:

35  1140  2017  0000  4502  1307  1981

Podczas Arctic Circle Assembly 2024 w Reykjavíku (17-19 października 2024), będącego największym międzynarodowym forum poświęconym Arktyce, które co roku przyciąga ponad 2 000 uczestników z około 60 krajów, został oficjalny ogłoszony nowy alians lotniczy. Utworzyło go trzech głównych operatorów w regionie Vestnorden: islandzki Icelandair, grenlandzki Air Greenland i farerski Atlantic Airways. Wprawdzie zasadniczym celem podniebnego sojuszu jest ułatwienie życia wyspiarzom z północnego Atlantyku, ale skorzystają z niego także turyści z Ameryki i Europy. 

 

Podpisane przez  Jacoba Nitter Sørensena - dyrektora generalnego Air Greenland, Jóhannę á Bergi - dyrektorkę generalną Atlantic Airways, i Bogi Nils Bogasona - dyrektora generalnego Icelandair  umowy code-sharing otwierają nowe możliwości podróżowania w regionie Vestnorden, obejmującym Grenlandię, Islandię i Wyspy Owcze. Od początku 2025 r., kiedy wejdą w życie, będzie można skorzystać z jednej rezerwacji na łączone loty wspomnianych przewoźników.

 

Co więcej, rejsy będą skomunikowane, co ucieszy zwłaszcza osoby zatrudnione u atlantyckich sąsiadów. Przykładem są pracujący na Grenlandii Farerzy: aby dostać się na największą wyspę świata, obecnie muszą najpierw lecieć z Vágar do Kopenhagi i spędzić w niej noc w oczekiwaniu na rejs z Air Greenland do Kangerlussuaq - jedynego portu lotniczego obsługującego loty transatlantyckie, stamtąd zaś kolejnym samolotem do Nuuk, gdzie zazwyczaj pracują. Od 2025 r. całą podróż zrealizują tego samego dnia, z jednym biletem w ręku. W dodatku - bezpośrednio do Nuuk. Lotniczy alians ma bowiem związek z gruntowną przebudową grenlandzkich lotnisk – od listopada pierwsze bezpośrednie rejsy z Danii obsłuży zmodernizowany port lotniczy w stolicy Grenlandii, z wydłużonym do 2200 m pasem startowym. Wraz z tą zmianą i rozbudową kolejnych lotnisk w Qaqortoq (2025) i obleganym przez turystów Ilulissat (2026) zmianie ulegnie także siatka międzynarodowych połączeń Air Greenland.

 

Fot. Atlantic Airways

 

Code-sharing ma także ułatwić podróżowanie pomiędzy USA, Kanadą i Europą oraz regionem Vestonorden. I znów może się to okazać szczególnie korzystne dla Farerów – dzięki uruchomionemu w maju 2024 r. przez Icelandair połączeniu Keflavík–Vágar, łatwiej dotrą oni do Ameryki, korzystając z islandzkiego serwisu. Z kolei turyści z USA zyskają możliwość odwiedzin Wysp Owczych - bądź lotem łączonym, bądź w popularnym wariancie stop-over, podróżując między USA a Europą, z kilkudniowym przystankiem na Islandii i opcją wypadu na farerski archipelag.

 

Na koniec warto dodać, że z uwagi na operowanie w trudnych warunkach środowiskowych cała trójka dorobiła się określenia "maybe line". Opóźnienia, zawrócenia z trasy lub odwołania rejsów nie są tu rzadkością. Zawarcie umów przez operatorów z Vestnorden ułatwi procedurę reklamacji w przypadku problemów z lotami łączonymi.

 

 

20 października 2024
Podczas Arctic Circle Assembly 2024 w Reykjavíku (17-19 października 2024), będącego największym międzynarodowym forum poświęconym Arktyce, które co roku przyciąga ponad 2 000 uczestników z około 60 krajów, został oficjalny
11 września 2024
Piwna rewolucja zawitała na Wyspy Owcze blisko dwie dekady po duńskiej poprzedniczce. Oprócz dużego jak na farerskie warunki browaru Föroya Bjór, założonego jeszcze w 1888 r. w Klaksvíku, dziś działają
05 września 2024
Można ich zobaczyć na piłkarskich meczach, koncertach, na różnych wydarzeniach. Czerwone kurtki widać z daleka, gdy spieszą z pomocą komuś, kto na ulicy stracił przytomność. Pomagają tym, którzy bez opieki