Dwa nowe tunele drogowe otwarto 19 grudnia 2024 r. na wyspie Borðoy, w północno-wschodniej części archipelagu Wysp Owczych. Zastąpią one stare, jednopasmowe, wąskie przekopy, którymi od dekad trzeba było podróżować choćby do przepięknej osady Viðareiði i na rekordowy klif na przylądku Enniberg.
Nowy Árnafjarðartunnilin usytuowany między Klaksvíkiem i Árnafjørður ma 1965 m długości i po jednym pasie ruchu w każdą stronę. To dla kierowców radykalna zmiana, ponieważ położony nieco wyżej stary Árnafjarðartunnilin (otwarty w 1965 r.) o długości 1680 m miał zaledwie jeden nieoświetlony pas. Ruch pojazdów w obu kierunkach był możliwy dzięki wąskim mijankom, znanym choćby ze słynnej wyspy Kalsoy. W obliczu stale rosnącej na tej trasie liczby samochodów i licznych problemów z manewrowaniem w ciemnym tunelu, w ostatnich latach uruchomiono sygnalizację świetlną, pozwalającą uniknąć kolizji we wnętrzu góry. Ci, którzy spóźnili się na zielone światło, musieli oczekiwać na następne aż kwadrans.
Identyczna sytuacja dotyczy sąsiedniego tunelu, będącego przedłużeniem wspomnianego Árnafjarðartunnilin. Hvannasundstunnilin jest dłuższy – liczy 2246 m i zastąpi otwartą w 1967 r. podziemną przeprawę na odcinku ponad osadami Árnafjørður i Norðtoftir. W obliczu dwóch pasów ruchu, także tutaj znika konieczność stosowania sygnalizacji świetlnej. Obydwa tunele są bezpłatne.
- To wielka pozytywna zmiana. Teraz z łatwością możemy wyładowywać wszystkie złowione ryby w portach Norðdepil lub Hvannasund, by swobodnie przewozić je dużymi ciężarówkami do Klaksvíku i dalej w głąb archipelagu. Dotychczas transport dużymi pojazdami był niemożliwy – powiedział w rozmowie z dziennikarzami farerskich mediów rybak Gundur Sørensen z Hvannasund.
Swoimi wrażeniami podzielił się pochodzący także z Klaksvíku polityk Eirikur í Jákupsstovu - jego wypowiedź zamieścił portal Norðlýsið:
- Czerwone światło przez 14 minut. Powolne przesuwanie się w kierunku sygnalizacji świetlnej. Samochody przede mną jadą z prędkością 40 km/h. Może myślą, że znak drogowy „jedź co najmniej 40” oznacza „jedź maksymalnie 40”? Przejazd przez tunel Árnafjørður przebiega w miarę sprawnie. Jednak pomiędzy tunelami tworzy się korek. Ktoś po drugiej stronie się spóźnił. Po chwili można znowu ruszać na północ. 200 metrów w tunelu kamper wjechał za daleko i nie może cofnąć. Więc to my musimy cofać. Po cofnięciu o 50 metrów lusterko uderza w znak zawieszony na ścianie. Uhh… Taki był nasz rzeczywisty świat przez ostatnie lata. I choć może nie wszystko zdarzało się podczas jednej podróży, to wszystkie te sytuacje są prawdziwe. Jeśli to były moje doświadczenia, mogę sobie tylko wyobrazić, jak frustrujące i liczne musiały być dla tych, dla których stare tunele były jedyną drogą łączącą ich z resztą Wysp Owczych. Albo dla przedsiębiorstw, które musiały przewozić coś większego niż to, co zmieściłoby się w samochodzie dostawczym. Przeładunek w Klaksvíku i dodatkowe koszty. Na szczęście to już historia. Oto region Wysp Północnych wkroczył w nowoczesność. Teraz przejazd od grobli przez Hvannasund do centrum Klaksvíku zajmuje 10 minut. Wielkie podziękowania za ten dzień. Dziękuję za spacer przez nowe tunele, za rozmowy po drodze i życzliwość. To naprawdę był dzień świąteczny – podkreśla Eirikur í Jákupsstovu.
Fotorelację z otwarcia tuneli można zobaczyć na stronie Landsverk – instytucji odpowiedzialnej za rozwój infrastruktury komunikacyjnej.
Stary Árnafjarðartunnilin
W y d a w c a :
KONTAKT Z NAMI
PCIT TRAMP
Iwaszkiewicza 67/8
70-786 Szczecin
Tel. +48 91 432 08 37
www.wyspy-owcze.pl
www.zewpolnocy.pl
Numer konta:
35 1140 2017 0000 4502 1307 1981