Dash 8 Q400 (Wideroe.no)
W y d a w c a :
KONTAKT Z NAMI
PCIT TRAMP
Iwaszkiewicza 67/8
70-786 Szczecin
Tel. +48 91 432 08 37
www.wyspy-owcze.pl
www.zewpolnocy.pl
Numer konta:
35 1140 2017 0000 4502 1307 1981
3 września 2021 roku norweskie linie lotnicze Widerøe zainaugurowały połączenie z Wyspami Owczymi. Po raz pierwszy w historii tego przewoźnika w siatce połączeń znalazł się farerski archipelag. Na trasie Bergen (BGO) – Vágar (FAE) turbośmigłowiec Widerøe będzie latał dwa, a następnie trzy razy w tygodniu.
Widerøe stał się tym samym trzecim przewoźnikiem obecnym na farerskim niebie. Przez szereg lat monopolistą na wszystkich kierunkach były narodowe linie lotnicze Wysp Owczych – Atlantic Airways. W 2017 roku pojawiła się konkurencja – linie SAS, które z sukcesem uruchomiły połączenie Kopenhaga – Vágar. Dalszy, dynamiczny wzrost przewozów lotniczych na Wyspy Owcze zastopowała pandemia.
Typem, który został wybrany do obsługi farerskiego kierunku, jest Bombardier Dash 8 Q400. To największy z turbośmigłowców we flocie Widerøe, zabierający na pokład 78 pasażerów. Norwegowie dysponują 10 samolotami w tej wersji. Wszystkie dashe, niezależnie od typu, wyróżnia możliwość wykonywania operacji start-lądowanie na lotniskach o krótkim pasie, które w Norwegii – z uwagi na warunki terenowe – są standardem. Podobnie jest na Vágar.
Z Bergen na Wyspy Owcze można polecieć w poniedziałki i piątki, a od połowy października także w soboty lub niedziele. Ceny na loty z Norwegii zaczynają się od 799 NOK w jedną stronę i od 1013 NOK na kierunku przeciwnym – z Vágar do Bergen. Lot pomiędzy Norwegią a Wyspami Owczymi trwa 1 godzinę 45 minut.
Dzięki dobremu skomunikowaniu Bergen z lotniskami w Polsce, nowa trasa - wraz z już istniejącym połączeniem obsługiwanym przez Atlantic Airways - może okazać się interesującą alternatywą dla planujących odwiedziny Wysp Owczych turystów. Tym bardziej, że w okolicach Bergen nie brakuje atrakcji, jak chociażby popularna całodzienna wycieczka Norway in Nutshell.
Barwy zieleni na poszyciu norweskich maszyn idealnie harmonizują z pejzażem Wysp Owczych. Archipelag znalazł się wśród ponad 40 kierunków obsługiwanych przez Widerøe – największego przewoźnika regionalnego Skandynawii. Przed zapaścią w lotnictwie związaną z koronawirusem, Norwegowie przewozili około 2,8 miliona pasażerów rocznie.
Co ciekawe, lotniskiem węzłowym Widerøe nie jest żaden z portów lotniczych Oslo, a zlokalizowany w sąsiedztwie stolicy Fiordów Norwegii port Bergen–Flesland (BGO). Inne kluczowe lotniska znajdują się w Trondheim, Bodø, Oslo i Tromsø.
Turbośmigłowce Widerøe są świetnie znane Norwegom i traktowane przez nich jak powietrzne autobusy. Stanowią niekiedy jedyny środek transportu – zwłaszcza w odległych, północnych zakątkach kraju. Z tego powodu Widerøe, jako jedna z nielicznych firm lotniczych, a być może nawet jedyna w Europie, wprowadziła specjalne stacjonarne kursy dla osób, które mają obawy przed lataniem. Kurs kończy się w... samolocie, co można traktować jako rodzaj praktycznego egzaminu.
Więcej o rozkładzie rejsów i cenach biletów na Wyspy Owcze: www.wideroe.no