Fot. ANNA ZVEREVA
W y d a w c a :
KONTAKT Z NAMI
PCIT TRAMP
Iwaszkiewicza 67/8
70-786 Szczecin
Tel. +48 91 432 08 37
www.wyspy-owcze.pl
www.zewpolnocy.pl
Numer konta:
35 1140 2017 0000 4502 1307 1981
W maju 2024 roku jedyny farerski port lotniczy na wyspie Vágar wzbogacił się o czwartego przewoźnika. To islandzkie narodowe linie lotnicze Icelandair, które uruchomiły sezonową linię Keflavík – Vágar. Nowe połączenie może okazać się interesujące dla tych, którzy podczas jednego wypadu na Północ chcieliby odwiedzić dwie wielkie atrakcje regionu Vestnorden.
Co ciekawe, aż do sezonu 2023 dwóch atlantyckich sąsiadów nie miało lotniczego połączenia. Jedynym bezpośrednim łącznikiem był od lat oceaniczny prom Smyril Line MS "Norröna", pływający na trasie Hirtshals (Dania) – Tórshavn (Wyspy Owcze) – Seyðisförður (Islandia).
W zeszłym roku farerskie linie lotnicze Atlantic Airways rozpoczęły regularne loty z Vágar do Keflavíku, gdzie znajduje się główny międzynarodowy port lotniczy Islandii, obsługując tę trasę 2-3 razy w tygodniu i operując samolotem typu Airbus A320. Lot na Wyspę Ognia i Lodu trwa 1 godz. 30 minut, ceny biletów zaczynają się od 998 DKK w jedną stronę.
Teraz Farerom przybył konkurent, z którym jednakowoż żyją w zgodzie: w 2023 roku przedstawiciele Atlantic Airways i Icelandair podpisali list intencyjny dotyczący współpracy – przede wszystkim w kontekście rynku amerykańskiego. Jedni i drudzy wyspiarze liczą na gości z USA i Kanady, tym bardziej, że Icelandair na swoich transatlantyckich trasach do Europy oferuje opcję stopover. Na przykład lecący z Nowego Jorku do Londynu turysta może bez zmiany ceny biletu przerwać podróż na 1-7 dni, zwiedzając nie tylko Islandię, ale i – po krótkim locie – także Wyspy Owcze.
Inauguracyjny rejs, 1 maja 2024 roku, miał uroczystą oprawę: na Wyspy Owcze przybyła Þórdís Kolbrún Reykfjörð Gylfadóttir – minister spraw zagranicznych Islandii, której w porcie lotniczym Vágar towarzyszył wicepremier farerskiego rządu i szef MSZ – Høgni Hoydal. Przy okazji warto wspomnieć, że to jedno z najtrudniejszych dla pilotów lotnisk (górzysty teren, porywiste wiatry, rotory, mgła, częste silne zachmurzenie) - poniżej próbka tego, z czym mierzą się tu załogi.
Icelandair trasę na Wyspy Owcze obsługuje turbośmigłowcem typu Bombardier Dash 8 Q400. Szlak ma charakter sezonowy i będzie utrzymywany do października 2024 roku. Lot z Keflavíku trwa 1 godz. 40 minut, ceny biletów – od 245 USD w jedną stronę. Przy zbliżonej cenie przewagą Islandczyków jest częstotliwość: bombardiery latają 5-6 razy w tygodniu.
Łącznie aż 9 połączeń tygodniowo pomiędzy Wyspami Owczymi a Islandią otwiera także ciekawe możliwości przed turystami z Polski. Odpowiednio dobierając porty i linie lotnicze, można pokusić się o przemierzenie atlantyckiej pętli z punktami węzłowymi na Vágar i w Keflavíku, choć przyjemność ta może nie należeć do tanich. Zwłaszcza w lipcu, szczytowym okresie wyjazdów na Północy.
Serwis Atlantic Airways: www.atlantic.fo
Serwis Icelandair: www.icelandair.com