PCIT TRAMP

Iwaszkiewicza 67/8

70-786 Szczecin

Tel. +48 91 432 08 37

www.wyspy-owcze.pl

www.zewpolnocy.pl

 

Numer konta:

35  1140  2017  0000  4502  1307  1981

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!
KONTAKT Z NAMI
W y d a w c a :
13 kwietnia 2021
Po wielu perturbacjach, z ciążącym nam wszystkim bagażem opóźnienia, publikacja PCIT TRAMP „Wyspy Owcze. Przewodnik turystyczno-kulturowy” ujrzała wreszcie – już oficjalnie – światło dzienne. Mamy nadzieję, że Czytelnicy, którzy zainteresowali
11 kwietnia 2021
Restauracja KOKS to farerska mekka kulinarnych turystów i entuzjastów nowych smaków. Lokal bazujący na lokalnych i świeżych produktach sezonowych doczekał się najważniejszych branżowych nagród, zyskując zainteresowanie światowych mediów i międzynarodowych
08 kwietnia 2021
Wielkimi krokami zbliża się 81. rocznica jednego z najbardziej doniosłych wydarzeń w nowożytnej historii Wyspach Owczych. W kwietniu 1940 r., krótko po zajęciu Danii i Norwegii przez armię niemiecką, Brytyjczycy

Z górami żartów nie ma. Fot. M. Fousert

Tekst: MARCIN MICHALSKI

Miasto Klaksvík i osadę Viðareiði dzieli dystans niespełna 19 kilometrów. Samochodem to jakieś 20 minut spokojnej, przepisowej jazdy – pokonujemy trzy tunele pod górami i groblę przez fiord. Dziś te 19 kilometrów to czysta przyjemność podróży – jeden z tuneli jest całkiem nowy i nie trzeba jechać starą drogą, na którą spadają czasem górskie kamienie. Ale kiedyś było inaczej.

 

Zanim Wyspy Owcze pokryła sieć dróg, z Klaksvíku do Viðareiði prowadził jeden z górskich szlaków pocztowych, które przemierzali farerscy listonosze. Ich trud utrwaliła na serii znaczków Poczta Wysp Owczych – Posta (www.posta.fo). Mapka Wysp Północnych

 

“Szlaki pocztowe na Wyspach Owczych były zawsze trudne i wymagające. Aby dostarczyć przesyłkę, trzeba było wspinać się na potężne góry i iść przez zwodnicze cieśniny. Czasem sprawy układały się niepomyślnie” – czytamy na stronie Stamps.fo, która prezentuje farerskie serie filatelistyczne i związane z nimi historie.

 

Szlak Klaksvík – Viðareiði był uznawany za jedną z najtrudniejszych lądowych tras pocztowych na archipelagu. Wymagał od listonoszy pokonania jednego z najbardziej niedostępnych obszarów górskich Wysp Owczych. Na znaczku numer FO-930 wydanym w kwietniu 2020 r. upamiętniono dwa wydarzenia z dziejów szlaku. Uhonorował je w formie graficznej i tekstowej farerski artysta Anker Eli Petersen.

 

PIERWSZY LISTONOSZ NA WYSPACH OWCZYCH

 

Nazywał się Jákup Eliassen, choć mówiono na niego również Jakke í Vági. Był pierwszym listonoszem na Wyspach Północnych. Gdy 24 listopada 1887 r. wyruszył w znaną sobie trasę Klaksvík – Viðareiði miał 51 lat. Pogoda była dość dobra, ale góry pokryte były śniegiem i lodem. Tamtego feralnego, zimowego dnia widziano go żywego po raz ostatni.


Gdy Jákup nie dotarł do żadnej z osad, uformowała się grupa poszukiwawczo-ratownicza. Ciało listonosza znaleziono następnego dnia na urwistym zboczu góry na północ od osady Árnafjørður. Ślady wskazywały, że maszerował ścieżką wijącą się wśród stromizn, ale prawdopodobnie stracił równowagę i spadł w miejscu pionowego klifu. Zwłoki Jákupa odnaleziono 350 metrów poniżej szlaku.

Na mapie przedstawionej na znaczku FO-930 trasę listonosza Jákupa Eliassena zaznaczono kolorem żółtym.

 

Wyspy Owcze: skrzynka pocztowa

 

NOC W BURZOWYCH CIEMNOŚCIACH

 

Ten sam znaczek upamiętnia jeszcze jedno wydarzenie na tej samej trasie. Kilka dekad po śmiertelnym wypadku Jákupa, swoją codzienną pracę wykonywało na szlaku dwóch listonoszy. Jeden z nich, Jacob Vitalis, znany także jako Jakke í Krotugrøvini, opisał dramatyczny incydent w wywiadzie nagranym w 1971 roku.

 

Po przekroczeniu grzbietu górskiego na odcinku między Depil i Árnafjørður, dwójkę idących razem listonoszy zaskoczyła silna śnieżyca. W miejscu zwanym „Breytarstígar” zdali sobie sprawę, że nie będą w stanie zejść do żadnej z osad z powodu ciemności i potężnych zasp. Piechurom udało się dotrzeć do pobliskiego skalistego wzgórza, gdzie możliwa okazała się budowa prowizorycznego schronu z kamieni. Śnieżyca nie ustawała, noc była zimna i wiał gwałtowny wiatr. Aby nie zamarznąć na śmierć, listonosze zaczęli burzyć kamienne schronienie i układać je na nowo. Tak minęło im kilkanaście godzin – na układaniu i rozdzielaniu zastanych w górach kamieni. Jak wspomina listonosz Jacob, koledzy toczyli ze sobą dla rozgrzewki także walki zapaśnicze.

 

Wyspy Owcze emitują własne znaczki - wydawcą jest Posta

 

O brzasku, gdy byli w stanie dostrzec otoczenie, zaczęli kopać w zaspach, mozolnie torując sobie drogę powrotną. Mieli ze sobą łopaty oraz liny – holując się nawzajem wśród stromych skał, zeszli wreszcie bezpiecznie do Árnafjørður. 

 

Na mapie przedstawionej na znaczku FO-930 ich trasę zaznaczono kolorem czerwonym.

 

Znaczki wydane przez Pocztę Wysp Owczych można zamawiać poprzez serwis www.stamps.fo

 

 

Na pocztowym szlaku

Górskie szlaki przemierzali niegdyś listonosze
16 lipca 2020