PCIT TRAMP

Iwaszkiewicza 67/8

70-786 Szczecin

Tel. +48 91 432 08 37

www.wyspy-owcze.pl

www.zewpolnocy.pl

 

Numer konta:

35  1140  2017  0000  4502  1307  1981

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!
KONTAKT Z NAMI
W y d a w c a :
27 lipca 2021
W dniach 12-15 sierpnia 2021 r. w Chicago odbędzie się wielkie filatelistyczne wydarzenie pod hasłem Great American Stamp Show. Weźmie w nim udział Posta – Poczta Wysp Owczych, a jednym
05 lipca 2021
Poczta narodowa Wysp Owczych jest emitentem poszukiwanych na filatelistycznym rynku walorów opatrzonych nazwą „Føroyar”. O tym, jak są one cenione świadczy fakt, że przychody pochodzące ze sprzedaży znaczków stanowią obok
28 czerwca 2021
Język farerski, choć egzotyczny, kryje w sobie wiele smaczków i ciekawych zwrotów.  Niekiedy są one trudne do przetłumaczenia, bywają wysoko kontekstowe. Oto 10 przydatnych zwrotów, które warto poznać przed bliskim

Wyspa Nólsoy widziana z Tórshavn

Tekst: MARCIN MICHALSKI

 

O niezwykle ciekawą jednostkę wzbogaciła się flota promów pasażerskich krajowego przedsiębiorstwa SSL na Wyspach Owczych. Obsługę codziennych rejsów na linii nr 90 między stołecznym Tórshavn i wyspą Nólsoy rozpoczęła 7 grudnia 2020 r. nowoczesna „Erla Kóngsdóttir” – pierwszy farerski prom pasażerski z napędem hybrydowym.

 

Dotychczas komunikację pomiędzy Tórshavn a Nólsoy zapewniał statek przedsiębiorstwa SSL „Ternan”. Rejs trwał 20 minut. „Ternan” dysponował 95 miejscami siedzącymi dla pasażerów i mógł zabrać na pokład 20 samochodów.

 

HSC „Erla Kongsdóttir” ma 96 miejsc siedzących i zmieszczą się na niej trzy auta. Skromne możliwości dotyczące przewożenia samochodów mają swoje uzasadnienie – sieć drogowa na Nólsoy jest szczątkowa, a możliwości jeżdżenia po wyspie są ograniczone do jedynej osady i jej najbliższych okolic (poza osadą nie ma dróg asfaltowych). Na wyspie mieszka nieco ponad 200 osób. 

 

Szlak Nólsoy - Tórshavn obsługiwał 7 grudnia 2020 obsługiwał prom "Ternan"

 

Z duchem czasu

Kupno „Erli Kóngsdóttir” to efekt udziału Farerów w ogólnym światowym trendzie przemysłu morskiego, który przechodzi stopniowo z oleju napędowego na alternatywne systemy zasilania, takie jak baterie i energia elektryczna. Dzięki nowej technologii uda się ograniczyć emisję dwutlenku węgla do atmosfery, zyskując zarazem na wydajności i szybkości.

 

HSC "Fjordled" jest pierwszym szybkobieżnym katamaranem hybrydowym na świecie

 

Nowy farerski prom został wyprodukowany w 2020 r. przez norweską firmę GS Marine Produksjon, mieszczącą się w małej miejscowości Gursken na wyspie Gørskoy, na południowy-zachód od Ålesundu. Rok wcześniej Norwegowie zbudowali HSC „Fjordled”, reklamowany jako pierwszy na świecie szybkobieżny katamaran pasażersko-samochodowy o napędzie hybrydowym. Pływający w barwach armatora o nazwie Kolumbus „Fjordled” obsługuje szlak pasażerski Haugesund – Røvær – Feøy w Fiordach Norwegii. HSC „Erla Kóngsdóttir” jest drugą, bliźniaczą jednostką tego typu.

 

Oficjalne włączenie statku do floty SSL - z udziałem farerskich władz - odbyło się w porcie w Tórshavn 7 grudnia 2020 r. Poniżej zamieszczamy relację SSL z tego wydarzenia.

 

 

Z ptasią gracją

Nazwa „Erla Kongsdóttir” oznacza ni mniej, ni więcej pliszkę siwą (łac. Motacilla alba) – jednego z najpospolitszych ptaków Europy, występującego od Islandii, Wysp Owczych i Portugalii aż po Ural. Warto przypomnieć, że mocne ptasie konotacje ma także sama wyspa Nólsoy – to tutaj znajduje się przecież największa na świecie kolonia nawałników burzowych (łac. Hydrobates pelagicus), organizowane są do niej nocne wyprawy w asyście Jensa-Kjelda Jensena – wybitnego specjalisty z zakresu ornitologii.

Prom „Erla Kóngsdóttir” ma zapewniać planową komunikację między Tórshavn i Nólsoy – od 5 do 7 razy dziennie. Koszt biletu w obie strony to 40 DKK od osoby. Aktualny rozkład dostępny na www.ssl.fo

 

Nólsoy: HSC "Erla Kongsdóttir"

Rejs na wyspę Nólsoy trwa 20 minut
10 grudnia 2020