M/S „Norröna” - flagowy prom farerskiego armatora Smyril Line, kursujący na trasie Hirtshals (DK) – Tórshavn (FO) – Seyðisfjörður (IS) przeszedł przebudowę. Miesiące od grudnia 2020 roku do marca 2021 jednostka spędziła w duńskiej stoczni w Munkebo na Fionii. Plan zakładał intensywne prace konstrukcyjne oraz odświeżającą kosmetykę wizualną. Efekty tych działań od kilku tygodni mogą podziwiać pasażerowie, a także pracownicy promu. Koszt modernizacji wyniósł 13 mln EUR.
Zmiany widać tuż po wejściu na pokłady pasażerskie. Ściany zdobią wielkoformatowe fototapety, przedstawiające stare historyczne zdjęcia z Wysp Owczych. Niektóre ujęcia wzbogacone są o opisy, nawiązujące do konkretnych krajobrazów, czynności lub osób. Dominują zdjęcia w odcieniach sepii lub czarno-białe fotografie. Dzięki nim trudno zapomnieć, że znajdujemy się na promie, dumnie pływającym pod farerską banderą.
Kolejną nowością są nazwy kabin, którym przypisano poszczególne gatunki ptaków, występujące na Wyspach Owczych. Jako że nazwy ornitologiczne są w języku farerskim, akcent uzupełniający stanowią grafiki, przedstawiające dany gatunek. Wzrokowcom bez wątpienia ułatwi to szybsze odnalezienie kajuty. Rebranding przeszła również jedyna na „Norrönie” restauracja a’la carte, której na cześć jaskini morskiej na Vágar nadano nazwę „Munkastova”. Lokal oferuje dania kuchni wysokiej z północnoatlantyckim twistem. Stolik lepiej zarezerwować z wyprzedzeniem.
Prawdziwa rewolucja dokonała się na pokładzie ósmym, który jak dotąd pełnił rolę baru pod gołym niebem. Dek został zabudowany nowymi kabinami typu suite o wysokim standardzie. Wystrój kajut przypomina luksusowy hotel, a dodatkowo pasażerowie mogą nacieszyć oczy wspaniałymi widokami, jakie fundują wielkopowierzchniowe okna.
Największą ingerencją konstrukcyjną jest niewątpliwie nadbudówka tworząca dziesiąty pokład, w której ulokowano sky bar. Lokal robi niesamowite wrażenie. Wnętrze urządzone jest w typowo nordyckim stylu – dominują barwy ziemi i naturalne materiały, jak drewno oraz skóry. Goście mają do dyspozycji wygodne fotele i dizajnerskie stoliki, intymne boksy oraz komfortowe szezlongi, na których można wygodnie umościć się na cały dzień. Niekwestionowanym hitem są panoramiczne okna, dzięki którym ani na chwilę nie zapominamy, że jesteśmy gdzieś na środku Atlantyku. Sky bar jest również najlepszym możliwym punktem obserwacyjnym podczas mijania Szetlandów.
„Norröna" została zbudowana w stoczni w Lubece w 2002 roku. Od 2003 nieustannie łączy region północnego Atlantyku z Półwyspem Jutlandzkim. Do dziś statek obsługuje najdłuższe pasażerskie połączenie promowe na świecie. Rejs na całej trasie Hirtshals - Seyðisfjörður zajmuje ponad 50 godzin.
Odpoczynek podczas rejsu do Tórshavn jest świetną okazją, by zapoznać się z walorami Wysp Owczych, w czym pomoże najnowszy przewodnik po tym niezwykłym archipelagu. Słowem, podróż odnowioną „Norröną” jest nie tylko czystą przyjemnością i relaksem na środku Atlantyku, ale też wprowadzeniem do świata wciąż mało u nas znanej farerskiej kultury.
Tekst: KINGA EYSTURLAND
www.eysturland.fo
Fot. Smyril Line / YouTube
W y d a w c a :
KONTAKT Z NAMI
PCIT TRAMP
Iwaszkiewicza 67/8
70-786 Szczecin
Tel. +48 91 432 08 37
www.wyspy-owcze.pl
www.zewpolnocy.pl
Numer konta:
35 1140 2017 0000 4502 1307 1981