PCIT TRAMP

Iwaszkiewicza 67/8

70-786 Szczecin

Tel. +48 91 432 08 37

www.wyspy-owcze.pl

www.zewpolnocy.pl

 

Numer konta:

35  1140  2017  0000  4502  1307  1981

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!
KONTAKT Z NAMI
W y d a w c a :
14 listopada 2022
11 listopada 2022 r. do sklepów sieci krajowego monopolu Rúsdrekkasøla Landsins na Wyspach Owczych trafiły pierwsze litry nowego trunku, który wedle jego twórców – trzech entuzjastów browarnictwa z Sandavágur na
14 listopada 2022
31 października 2022 r. na Wyspach Owczych odbyły się wybory farerskich reprezentantów do duńskiego parlamentu – Folketingu. Bieżąca kadencja jednoizbowego Folketingu została skrócona – ostatnia elekcja odbyła się w 2019
12 listopada 2022
O Klubie Miłośników Wysp Owczych Faroe.pl słyszeli chyba wszyscy, którzy rozważali podróż na owczy archipelag. Jednym z przewodników Klubu jest Tomasz Macherzyński. O specyfice pracy przewodnika w tym niezwykłym miejscu,

Fot. Sava Bobov

Tekst: ŁUKASZ ŁACH

 

Wyspy Owcze zaskoczą Was doskonałą infrastrukturą drogową. Po farerskich drogach jeździ się komfortowo, a krajobrazy zniechęcają do szybkiej jazdy. Szczególnie w pierwszych chwilach na archipelagu ma się ochotę poruszać powoli, niespiesznie sycąc oczy pięknymi widokami. Niech tylko hipnotyczna atmosfera nie uśpi Waszego instynktu kierowcy. Wyzwań tu nie brakuje, a niektóre są bardzo zaskakujące.

 

Największym zagrożeniem na farerskich drogach są swobodnie pasące się owce. Żyje ich tu po ponad 70 000 i nierzadko świeżej trawy poszukują wzdłuż farerskich szos. Po przejechaniu kilkunastu kilometrów po lokalnych drogach można nabrać przekonania, że owce kierują się zdrowym rozsądkiem i nie w głowie im kolizja z nadjeżdżającym autem. Nic bardziej mylnego! Zderzenia z owcą zdarzają się dość często. W takim przypadku kierowca nie tylko otrzyma mandat, ale także będzie zmuszony zrekompensować właścicielowi utratę pogłowia, a to koszt około 3 000 DKK. Jeżeli przytrafi Wam się ów przykry wypadek, koniecznie dzwońcie na specjalny numer farerskiej policji (jednostka policji drogowej w Tórshavn +298 351448) lub na telefon alarmowy 112.

 

Farerska mgła

Sporym wyzwaniem jest również farerska mgła. Szybkość z jaką się pojawia jest dla kierowcy z kontynentu bardzo zaskakująca, a w konsekwencji niebezpieczna. Mgła, a w zasadzie nisko zalegająca chmura, to zjawisko, którego najczęściej można spodziewać się na drogach usytuowanych wysoko w górach, na przykład na Oyggjarvegur, czyli drodze numer 10 prowadzącej z Tórshavn na północ Streymoy. Kiedy przyjdzie nam przemieszczać się w mgle nie zapominajmy o włączeniu świateł przeciwmgielnych, a także o tym, że owce w czasie mgły nie tracą chęci wchodzenia na drogę.

 

Tunele

W kategorii długości tuneli na głowę mieszkańca Wyspy Owcze już dawno przegoniły resztę świata. Wybudowano tu 22 tunele (stan na marzec 2022), a w budowie są kolejne. Trzy spośród nich to tunele podoceaniczne: Vágartunnilin (4 940 m długości) łączący Streymoy z Vágar, oddany w 2006 roku, Norðoyatunnilin spinający Eysturoy i Borðoy (6186 m długości) oraz Eysturoyartunnilin (11 238 m długości). To jedyny na świecie tunel z rondem po powierzchnią oceanu. Na ukończeniu jest tunel podoceaniczny łączący Streymoy z Sandoy o długości 12 km. W nieodległych planach jest tunel łączący system komunikacyjny wysp centralnych z ostatnią z dużych wysp peryferyjnych - Suðuroy  o długości ponad 22 km. Nie zapominajmy, że tunele podoceaniczne są płatne zarówno dla mieszkańców Wysp Owczych, jak i turystów, a opłat za przejazd można dokonywać na stacjach benzynowych lub internetowo na stronie www.tunnil.fo. Oprócz nowoczesnych konstrukcji na archipelagu jest także kilka tuneli z lat 60. i 70., które mogą budzić przerażenie. To jednopasmowe „tuby” z mijankami umożliwiającymi ruch w obu kierunkach, w których Farerzy czują się jak ryby w wodzie, podczas gdy turyści z reguły są zdezorientowani. Problemem jest oszacowanie czy samochód nadjeżdżający z naprzeciwka, który ma pierwszeństwo przejazdu, jest na tyle blisko, że należy już schować się w mijance (występują co 100 m). Taki szacunek jest tym trudniejszy, że te tunele są nieoświetlone, bardzo wąskie i niskie.


Mijanki

Mijanki występują nie tylko w tunelach. Jest ich sporo na drogach peryferyjnych, gdzie ze względu na niskie natężenie ruchu, wybudowano wąskie drogi z mijankami służące do ruchu w obu kierunkach. Zazwyczaj mijanki zbudowane są tylko z jednej – strony jezdni (prawej). Zasadą jest, że do mijanki zobowiązane jest zjechać auto mające bliżej do swojej mijanki. Jeżeli najbliższa mijanka znajduje się z lewej strony to nie wolno do niej zjeżdżać. Jest to mijanka przeznaczona dla auta jadącego z naprzeciwka.

 

 

Przepisy drogowe

Kiedy uroda farerskich krajobrazów przestanie już onieśmielać, a odzyskana pewności siebie pchnie w poszukiwaniu emocji, miejcie na uwadze, że ograniczenia prędkości to 50 km/h w obszarze zabudowanym i 80 km/h poza nim, zaś przekroczenie prędkości o 30 km/h na farerskich drogach skutkuje odebraniem prawa jazdy. Warto dodać, że farerska policja nie jest wyłącznie wytworem baśni, choć faktycznie radiowozy na trasach można spotkać sporadycznie. Szczególnie newralgicznym miejscem jest wieś Kollafjørður. Praktycznie cała długość miejscowości stanowi obszar zabudowany, więc przejeżdżając przez nią, należy zdjąć nogę z gazu. Na niesubordynowanych w tym zakresie kierowców czekają wysokie mandaty. Równie często kontrolowanym odcinkiem jest trasa Skipanes – Runavík. Zdarza się, że policja korzysta z nieoznakowanych, cywilnych aut, o czym całkiem niedawno przekonała się nasza redakcyjna koleżanka Kinga.

 

Kultura Jazdy

Farerzy to dobrzy i kulturalni kierowcy. Ich największym grzechem jest niechęć do używania kierunkowskazów, a także gadulstwo. Jeśli dwóch jadących z naprzeciwka znajomych Farerów spotka się na bocznej, wąskiej drodze, często zatrzymują się, by uciąć sobie pogawędkę, blokując przy tym przejazd. Trzeba cierpliwe poczekać, aż skończą, trzymając ręce z dala od klaksonu. Bezrefleksyjne używanie klaksonu uważane jest bowiem za niegrzeczne. Zatrąbić wypada jedynie w sytuacjach alarmowych, ewentualnie by zmusić krnąbrną owcę do opuszczenia szosy.

 

Parkowanie na Wyspach Owczych

Uważni obserwatorzy zauważą, że każdy farerski samochód wyposażony jest w specjalny zegar przyklejony w dolnym rogu przedniej szyby. To niezbędny ekwipunek dla chcących skorzystać ze parkingów w Tórshavn i Klaksvíku. Parkowanie jest tam darmowe, jednak poddane pewnym ograniczeniom w długości parkowania. Należy zatem pamiętać, żeby każdorazowo nastawiać swój zegar na godzinę przybycia na parking. Parking disc można bezpłatnie otrzymać w bankach, biurach informacji turystycznej czy stacjach benzynowych. Jego brak grozi utratą 200 kr.
 

Ceny paliw na Wyspach Owczych

Na Wyspach Owczych nie ma w sprzedaży benzyny bezołowiowej Pb 95, a jedynie Pb 98. Paliwa są tańsze niż w Danii, stąd nie warto napełniać baku na kontynencie. Koszt benzyny Pb 98 to 13,45 kr/l, diesla 11,65 kr/l (marzec 2022).
 

Ubezpieczenie

Wybierając się na Wyspy Owcze własnym autem nie musicie się martwić o wykupienie Zielonek Karty. W mocy będzie bowiem Wasze krajowe ubezpieczenie OC.        

 

Zanim wybierzecie się na autem na eksplorację Wysp Owczych, rzucie okiem na zamieszczony wyżej filmik, przygotowany przez farerską służbę drogową. Znajdziecie tam skondensowaną dawkę niezbędnej wiedzy o tym, jak bezpiecznie poruszać się po farerskich drogach. 

 

 

Samochodem po archipelagu

Fot. Sava Bobov
19 marca 2022