19 marca 2022
Fot. Sava Bobov

Samochodem po archipelagu

Wyspy Owcze zaskoczą Was doskonałą infrastrukturą drogową. Po farerskich drogach jeździ się komfortowo, a krajobrazy zniechęcają do szybkiej jazdy. Szczególnie w pierwszych chwilach na archipelagu ma się ochotę poruszać powoli, niespiesznie sycąc oczy pięknymi widokami. Niech tylko hipnotyczna atmosfera nie uśpi Waszego instynktu kierowcy. Wyzwań tu nie brakuje, a niektóre są bardzo zaskakujące.

 

Największym zagrożeniem na farerskich drogach są swobodnie pasące się owce. Żyje ich tu po ponad 70 000 i nierzadko świeżej trawy poszukują wzdłuż farerskich szos. Po przejechaniu kilkunastu kilometrów po lokalnych drogach można nabrać przekonania, że owce kierują się zdrowym rozsądkiem i nie w głowie im kolizja z nadjeżdżającym autem. Nic bardziej mylnego! Zderzenia z owcą zdarzają się dość często. W takim przypadku kierowca nie tylko otrzyma mandat, ale także będzie zmuszony zrekompensować właścicielowi utratę pogłowia, a to koszt około 3 000 DKK. Jeżeli przytrafi Wam się ów przykry wypadek, koniecznie dzwońcie na specjalny numer farerskiej policji (jednostka policji drogowej w Tórshavn +298 351448) lub na telefon alarmowy 112.

 

Farerska mgła

Sporym wyzwaniem jest również farerska mgła. Szybkość z jaką się pojawia jest dla kierowcy z kontynentu bardzo zaskakująca, a w konsekwencji niebezpieczna. Mgła, a w zasadzie nisko zalegająca chmura, to zjawisko, którego najczęściej można spodziewać się na drogach usytuowanych wysoko w górach, na przykład na Oyggjarvegur, czyli drodze numer 10 prowadzącej z Tórshavn na północ Streymoy. Kiedy przyjdzie nam przemieszczać się w mgle nie zapominajmy o włączeniu świateł przeciwmgielnych, a także o tym, że owce w czasie mgły nie tracą chęci wchodzenia na drogę.

 

Tunele

W kategorii długości tuneli na głowę mieszkańca Wyspy Owcze już dawno przegoniły resztę świata. Wybudowano tu 22 tunele (stan na marzec 2022), a w budowie są kolejne. Trzy spośród nich to tunele podoceaniczne: Vágartunnilin (4 940 m długości) łączący Streymoy z Vágar, oddany w 2006 roku, Norðoyatunnilin spinający Eysturoy i Borðoy (6186 m długości) oraz Eysturoyartunnilin (11 238 m długości). To jedyny na świecie tunel z rondem po powierzchnią oceanu. Na ukończeniu jest tunel podoceaniczny łączący Streymoy z Sandoy o długości 12 km. W nieodległych planach jest tunel łączący system komunikacyjny wysp centralnych z ostatnią z dużych wysp peryferyjnych - Suðuroy  o długości ponad 22 km. Nie zapominajmy, że tunele podoceaniczne są płatne zarówno dla mieszkańców Wysp Owczych, jak i turystów, a opłat za przejazd można dokonywać na stacjach benzynowych lub internetowo na stronie www.tunnil.fo. Oprócz nowoczesnych konstrukcji na archipelagu jest także kilka tuneli z lat 60. i 70., które mogą budzić przerażenie. To jednopasmowe „tuby” z mijankami umożliwiającymi ruch w obu kierunkach, w których Farerzy czują się jak ryby w wodzie, podczas gdy turyści z reguły są zdezorientowani. Problemem jest oszacowanie czy samochód nadjeżdżający z naprzeciwka, który ma pierwszeństwo przejazdu, jest na tyle blisko, że należy już schować się w mijance (występują co 100 m). Taki szacunek jest tym trudniejszy, że te tunele są nieoświetlone, bardzo wąskie i niskie.


Mijanki

Mijanki występują nie tylko w tunelach. Jest ich sporo na drogach peryferyjnych, gdzie ze względu na niskie natężenie ruchu, wybudowano wąskie drogi z mijankami służące do ruchu w obu kierunkach. Zazwyczaj mijanki zbudowane są tylko z jednej – strony jezdni (prawej). Zasadą jest, że do mijanki zobowiązane jest zjechać auto mające bliżej do swojej mijanki. Jeżeli najbliższa mijanka znajduje się z lewej strony to nie wolno do niej zjeżdżać. Jest to mijanka przeznaczona dla auta jadącego z naprzeciwka.

 

 

Przepisy drogowe

Kiedy uroda farerskich krajobrazów przestanie już onieśmielać, a odzyskana pewności siebie pchnie w poszukiwaniu emocji, miejcie na uwadze, że ograniczenia prędkości to 50 km/h w obszarze zabudowanym i 80 km/h poza nim, zaś przekroczenie prędkości o 30 km/h na farerskich drogach skutkuje odebraniem prawa jazdy. Warto dodać, że farerska policja nie jest wyłącznie wytworem baśni, choć faktycznie radiowozy na trasach można spotkać sporadycznie. Szczególnie newralgicznym miejscem jest wieś Kollafjørður. Praktycznie cała długość miejscowości stanowi obszar zabudowany, więc przejeżdżając przez nią, należy zdjąć nogę z gazu. Na niesubordynowanych w tym zakresie kierowców czekają wysokie mandaty. Równie często kontrolowanym odcinkiem jest trasa Skipanes – Runavík. Zdarza się, że policja korzysta z nieoznakowanych, cywilnych aut, o czym całkiem niedawno przekonała się nasza redakcyjna koleżanka Kinga.

 

Kultura Jazdy

Farerzy to dobrzy i kulturalni kierowcy. Ich największym grzechem jest niechęć do używania kierunkowskazów, a także gadulstwo. Jeśli dwóch jadących z naprzeciwka znajomych Farerów spotka się na bocznej, wąskiej drodze, często zatrzymują się, by uciąć sobie pogawędkę, blokując przy tym przejazd. Trzeba cierpliwe poczekać, aż skończą, trzymając ręce z dala od klaksonu. Bezrefleksyjne używanie klaksonu uważane jest bowiem za niegrzeczne. Zatrąbić wypada jedynie w sytuacjach alarmowych, ewentualnie by zmusić krnąbrną owcę do opuszczenia szosy.

 

Parkowanie na Wyspach Owczych

Uważni obserwatorzy zauważą, że każdy farerski samochód wyposażony jest w specjalny zegar przyklejony w dolnym rogu przedniej szyby. To niezbędny ekwipunek dla chcących skorzystać ze parkingów w Tórshavn i Klaksvíku. Parkowanie jest tam darmowe, jednak poddane pewnym ograniczeniom w długości parkowania. Należy zatem pamiętać, żeby każdorazowo nastawiać swój zegar na godzinę przybycia na parking. Parking disc można bezpłatnie otrzymać w bankach, biurach informacji turystycznej czy stacjach benzynowych. Jego brak grozi utratą 200 kr.
 

Ceny paliw na Wyspach Owczych

Na Wyspach Owczych nie ma w sprzedaży benzyny bezołowiowej Pb 95, a jedynie Pb 98. Paliwa są tańsze niż w Danii, stąd nie warto napełniać baku na kontynencie. Koszt benzyny Pb 98 to 13,45 kr/l, diesla 11,65 kr/l (marzec 2022).
 

Ubezpieczenie

Wybierając się na Wyspy Owcze własnym autem nie musicie się martwić o wykupienie Zielonek Karty. W mocy będzie bowiem Wasze krajowe ubezpieczenie OC.        

 

Zanim wybierzecie się na autem na eksplorację Wysp Owczych, rzucie okiem na zamieszczony wyżej filmik, przygotowany przez farerską służbę drogową. Znajdziecie tam skondensowaną dawkę niezbędnej wiedzy o tym, jak bezpiecznie poruszać się po farerskich drogach. 

 

 

Tekst: ŁUKASZ ŁACH

 

Fot. Sava Bobov

12 grudnia 2024
Dla tych, którzy szukają niebanalnego prezentu z Północy pod bożonarodzeniową choinkę, Posta – narodowa poczta Wysp Owczych – przygotowała swoją propozycję w postaci rocznych produktów i pakietów filatelistycznych. Oprócz walorów
19 listopada 2024
Mając w planie odwiedziny Wysp Owczych, warto możliwie szybko zabrać się za jego realizację. Oprócz wprowadzonego wcześniej słonego myta za wstęp na niektóre z widokowych szlaków, w 2025 r. turyści
10 listopada 2024
Wyspy Owcze są znane nie tylko  z unikalnych pejzaży i wyjątkowej kultury, ale i z ciekawych koncepcji w dziedzinie rozwoju turystyki. W zeszłym roku narodowa organizacja turystyczna Visit Faroe Islands

W y d a w c a :

KONTAKT Z NAMI

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

PCIT TRAMP

Iwaszkiewicza 67/8

70-786 Szczecin

Tel. +48 91 432 08 37

www.wyspy-owcze.pl

www.zewpolnocy.pl

 

Numer konta:

35  1140  2017  0000  4502  1307  1981