PCIT TRAMP

Iwaszkiewicza 67/8

70-786 Szczecin

Tel. +48 91 432 08 37

www.wyspy-owcze.pl

www.zewpolnocy.pl

 

Numer konta:

35  1140  2017  0000  4502  1307  1981

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!
KONTAKT Z NAMI
W y d a w c a :
13 kwietnia 2021
Po wielu perturbacjach, z ciążącym nam wszystkim bagażem opóźnienia, publikacja PCIT TRAMP „Wyspy Owcze. Przewodnik turystyczno-kulturowy” ujrzała wreszcie – już oficjalnie – światło dzienne. Mamy nadzieję, że Czytelnicy, którzy zainteresowali
11 kwietnia 2021
Restauracja KOKS to farerska mekka kulinarnych turystów i entuzjastów nowych smaków. Lokal bazujący na lokalnych i świeżych produktach sezonowych doczekał się najważniejszych branżowych nagród, zyskując zainteresowanie światowych mediów i międzynarodowych
08 kwietnia 2021
Wielkimi krokami zbliża się 81. rocznica jednego z najbardziej doniosłych wydarzeń w nowożytnej historii Wyspach Owczych. W kwietniu 1940 r., krótko po zajęciu Danii i Norwegii przez armię niemiecką, Brytyjczycy

Fot. SAS GROUP

Tekst: MARCIN JAKUBOWSKI

 

Jak podały farerskie media, w tym Kringvarp Føroya, Norðlýsið i Local.fo, od 1 października 2020 r. skandynawskie linie lotnicze SAS wstrzymują połączenie lotnicze Kopenhaga – Vágar. Tym samym jedynym operatorem, który zapewnia komunikację lotniczą z archipelagiem, będzie narodowy farerski przewoźnik – Atlantic Airways.

 

Decyzja SAS ma kilka przyczyn. Jedną z tych okoliczności, które w największym stopniu przyczyniły się do zawieszenia lotów, jest obciążenie linii lotniczych częścią kosztów testów na obecność Covid-19, jakim są poddawani pasażerowie przybywający na Wyspy Owcze. Do tej pory wymazy pobierano na lotnisku bezpośrednio po przylocie a cała procedura była bezpłatna, finansowana przez farerskie władze. Teraz ma się to zmienić.  Według portalu Local.fo, w okresie od 1 października 2020 r. do 1 stycznia 2021 r. ciężar opłat mają ponosić także przewoźnicy.

 

Pozostałe przyczyny są dobrze znane – znaczny spadek obłożenia lotów, wynikający z wprowadzonych obostrzeń dotyczących pobytu, a także obowiązkowa redukcja liczby pasażerów na pokładach samolotów. Ponadto, dla turystów archipelag stał się dostępny – pod określonymi warunkami – dopiero w czerwcu, wcześniej na Wyspy Owcze można było polecić tylko w uzasadnionych przypadkach.

 

 

Wreszcie, najpoważniejszy czynnik, z którym SAS boryka się od marca – zachwianie stabilności finansowej. Niedawno zarząd SAS wydał skierowany do udziałowców komunikat, z którego wynikało, że dopuszczana jest możliwość ogłoszenia bankructwa firmy.

 

FARERSKI MONOPOLISTA

Jeśli kryzys zostanie zażegnany, SAS ma powrócić na farerskie niebo wiosną 2021 r., jednak szczegółów na ten temat na razie brak. Warto dodać, że firma pojawiła się z serwisem Kopenhaga – Vágar zaledwie trzy lata temu, stając się konkurencją dla Atlantic Airways.

 

Farerskie linie od 2006 r. do 2017 r. były jedynym operatorem połączeń na Wyspy Owcze, teraz znów stając się monopolistą. Dla turystów nie jest to dobra wiadomość: oprócz zmniejszenia liczby lotów i mniejszej elastyczności w planowaniu pobytu można spodziewać się wzrostu cen biletów.

 

SAS: nie na Wyspy Owcze

Linie lotnicze SAS w październiku 2020 wstrzymują do odwołania loty na Wyspy Owcze
30 września 2020