09 stycznia 2024
Śmigłowiec AW139 w barwach Atlantic Airways

Vágar: kuźnia pilotów SAR

Tekst: MARCIN JAKUBOWSKI

 

Fot. Atlantic Airways

W y d a w c a :

KONTAKT Z NAMI

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

PCIT TRAMP

Iwaszkiewicza 67/8

70-786 Szczecin

Tel. +48 91 432 08 37

www.wyspy-owcze.pl

www.zewpolnocy.pl

 

Numer konta:

35  1140  2017  0000  4502  1307  1981

Wyspy Owcze są jednym z nielicznych przykładów, gdzie śmigłowiec należy do podstawowych, a co za tym idzie – względnie tanich dla pasażerów środków komunikacji w narodowym systemie transportu publicznego. Od 1994 roku obsługą regularnych lotów pasażerskich zajmuje się rodzima kompania lotnicza – Atlantic Airways. Z racji specyfiki archipelagu – zdradliwych gór, częstych mgieł, huraganowych wiatrów, mikroskopijnych lądowisk i częstych operacji SAR na wzburzonym Atlantyku, farerscy piloci należą do śmigłowcowej elity. Od 2024 roku będą dzielić się swoimi doświadczeniami w awangardowej Akademii Lotniczej Atlantic Airways.  

 

Wprawdzie Atlantic Airways Aviation Academy oficjalnie została założona w 2022 roku, ale pierwszych kursantów przyjmie w połowie właśnie rozpoczętego roku. Supernowoczesna baza akademii powstaje przy jedynym porcie lotniczym Wysp Owczych, mieszczącym się na wyspie Vágar. Zapleczem socjalnym placówki będzie nowy hotel lotniskowy – Hotel Vágar.

 

Projekt siedziby Akademii Lotniczej Atlantic Airways

 

SAR: poszukiwania i ratownictwo

Ambicją Farerów jest stworzenie najbardziej zaawansowanego i najbardziej wszechstronnego ośrodka szkolenia pilotów śmigłowcowych na naszym kontynencie, gdzie będą prowadzone specjalistyczne kursy w wielu dziedzinach. Począwszy od podstawowych uprawnień lotniczych, poprzez szkolenia w pilotażu w ekstremalnych warunkach i szkolenia instruktorów, po operacje SAR (Search and Rescue) prowadzone na morzu, w tym operacje ratownicze na morskich farmach wiatrowych i platformach wiertniczych. Ta dziedzina będzie szczególnie rozbudowana – w planie jest m.in. zgrywanie załóg śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych. Z myślą o nich w akademii zostanie zainstalowany symulator kabiny śmigłowca z wyciągarką.

 

Symulator Thales AW139 (fot. Atlantic Airways Aviation Academy)

 

AW139

Podstawową maszyną treningową w Atlantic Airways Aviation Academy jest śmigłowiec Leonardo AW139. Oprócz wykładów z teorii i lotów z instruktorami, kursanci będą szkolić się na nowoczesnym symulatorze lotu Thales AW139, stwarzającym dla tej maszyny realistyczne warunki lotu w każdych warunkach. Symulator umożliwi pilotom uzyskanie certyfikatu niezbędnego do latania AW139 zgodnie z wymogami EASA (Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego). Na marginesie warto dodać, że AW139 jest typem, którym zainteresowane jest Wojsko Polskie, i którego kadłuby oraz część podzespołów są produkowane w Polsce.

 

 

 

Osoby zainteresowane farerską ofertą lotniczą mogą już wysyłać swoje zgłoszenia. Szczegóły: www.atlanticairways.academy

 

 

20 lutego 2024
Początek roku 2024 przyniósł ciekawe wieści od farerskiego armatora Smyril Line, znanego głównie z obsługi unikalnej, bo pełnooceanicznej linii promowej, prowadzącej z Danii na Wyspy Owcze i Islandię. Tym razem
11 lutego 2024
Jednym z kluczowych działów farerskiej gospodarki jest hodowla łososia. Największym producentem tego specjału na Wyspach Owczych jest Bakkafrost z siedzibą w Glyvrar na wyspie Eysturoy. Cały proces technologiczny – od
04 lutego 2024
Po kilku dekadach spędzonych z kieliszkiem Martini w jednej i ulubionym Waltherem PPK kalibru 7,65 mm w drugiej dłoni, James Bond w końcu dokonał żywota. Miejscem, w którym 007 rozstał