31 grudnia 2020
Farerska telewizja KVF w 2020 wyemitowała dokument o katastrofie lotniczej na Mykines

1970: katastrofa na Mykines

W Święta Bożego Narodzenia farerska telewizja Kringvarp Føroya (KVF) wyemitowała nowy film dokumentalny, poświęcony katastrofie lotniczej na wyspie Mykines. Reżyserka – Dagmar Joensen-Næs – w 50. rocznicę tragedii pochyla się nad losami ocalałych pasażerów i członków załogi, a także honoruje siedem ofiar tego największego jak dotąd wypadku lotniczego w historii Wysp Owczych.

 

Dokument pt. Flogvanlukkan í Mykinesi (pol. Katastrofa lotnicza na Mykines) opisuje wydarzenia z 26 września 1970 r., kiedy to w sobotni poranek należący do islandzkich linii lotniczych Icelandair samolot typu Fokker 27 uderzył  w stok wzniesienia Knúkur po wschodniej stronie wyspy Mykines.

 

Tragiczny lot FI 701

Historia feralnego lotu FI 701 zaczęła się 25 września  1970 r., kiedy po dwóch dniach oczekiwania na poprawę pogody samolot linii Icelandair mógł wreszcie wystartować z lotniska w Reykjavíku, zmierzając na Wyspy Owcze. Ponieważ nad archipelagiem warunki atmosferyczne gwałtownie się pogorszyły, maszynę skierowano na lotnisko zapasowe w norweskim Bergen.

 

26 września 1970: rozbity Fokker 27 na Mykines

 

Rankiem 26 września Fokker ponownie wystartował, obierając kurs na Vágar. I znów załoga nie miała szczęścia – nad archipelagiem pogorszyła się widzialność. Krążenie nad wyspami w oczekiwaniu na poprawę pogody niewiele dało. W tej sytuacji kapitan – Bjarni Jensson – podjął decyzję o lądowaniu, kierując się wskazaniami przyrządów. Pomimo dużego doświadczenia obu pilotów, próba podejścia do lądowania na Vágar skończyła się katastrofą na sąsiedniej wyspie Mykines. Na pokładzie Fokkera znajdowało się 30 pasażerów i czworo członków załogi. Śmierć poniosło siedem osób: sześciu pasażerów i kapitan samolotu. Ocalałym ludziom pospieszyli z pomocą mieszkańcy Mykines.  

 

Błąd aparatury?

Pierwsza część dokumentu, wyemitowana 25 grudnia 2020 r., trwa godzinę i przedstawia sylwetki uczestników tragicznego lotu oraz jego okoliczności. Dagmar Joensen-Næs oddaje głos uczestnikom tego wydarzenia – ocalałym pasażerom i uczestnikom akcji ratunkowej. Niezwykle ciekawa i pełna emocji jest relacja Pálla Stefánssona – pilota Fokkera, pełniącego wówczas funkcję drugiego oficera, który cudem przeżył katastrofę. W świetle jego wypowiedzi, przyczyną wypadku mogły być błędne wskazania urządzeń naprowadzających.  

 

Islandzki pilot Páll Stefánsson cudem przeżył katastrofę na Mykines

 

Pojawiają się również relacje członków rodzin, wspominających swoje reakcje na tragiczne doniesienia z Mykines. Komentarze przeplatane są fabularnymi rekonstrukcjami sekwencji zdarzeń, co dodaje materiałowi zarówno realizmu, jak i dramatyzmu. Montaż obfituje również w archiwalne zdjęcia oraz filmiki, które przybliżają młodszym widzom rzeczywistość lat 70.

 

Mykines śpieszy z pomocą

50-minutowa część druga to przede wszystkim opis akcji ratunkowej. Co ciekawe, brał w niej udział młody wówczas duński kadet – Jens-Kjeld Jensen, dziś ceniony ornitolog i przyrodnik z wyspy Nólsoy. W wywiadach reżyserka ukazuje powrót poszczególnych uczestników katastrofy do zdrowia i normalnego życia, a także daje przestrzeń do wspomnień i refleksji rodzinom ofiar.

 

Film urozmaicają inscenizowane sceny, ukazujące sekwencję wydarzeń na Mykines

 

Dokument Dagmar Joensen-Næs to poruszający obraz o przeznaczeniu, walce o przetrwanie i lęku, a także żalu po stracie oraz śmierci.  Niezbyt wylewni z natury Farerzy otwierają się w obiektywie autorki, a strumień emocji płynie z ekranu, hipnotyzując i wzruszając widza. To z pewnością ważny i potrzebny obraz, który zapisze się w historii farerskiej dokumentalistyki.

 

Wprawdzie film jest wyłącznie w wersji farerskiej, bez tłumaczeń, ale jego fragmenty – przede wszystkim kluczowe dla zrozumienia przyczyn katastrofy wypowiedzi pilota Pálla Stefánssona – są także w języku angielskim.

 

Film można obejrzeć na oficjalnej stronie Kringvarp Føroya:

Część 1

Część 2

 

Kinga Eysturland

Tekst: KINGA EYSTURLAND

 

Fot. KVF

29 lutego 2024
Poczta narodowa Wysp Owczych - Posta - nie mogła pominąć tak doniosłego wydarzenia, jakim było otwarcie w grudniu 2023 roku czwartego tunelu podmorskiego na archipelagu - Sandoyartunnilin. Połączył on wyspy
20 lutego 2024
Początek roku 2024 przyniósł ciekawe wieści od farerskiego armatora Smyril Line, znanego głównie z obsługi unikalnej, bo pełnooceanicznej linii promowej, prowadzącej z Danii na Wyspy Owcze i Islandię. Tym razem
11 lutego 2024
Jednym z kluczowych działów farerskiej gospodarki jest hodowla łososia. Największym producentem tego specjału na Wyspach Owczych jest Bakkafrost z siedzibą w Glyvrar na wyspie Eysturoy. Cały proces technologiczny – od

W y d a w c a :

KONTAKT Z NAMI

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

PCIT TRAMP

Iwaszkiewicza 67/8

70-786 Szczecin

Tel. +48 91 432 08 37

www.wyspy-owcze.pl

www.zewpolnocy.pl

 

Numer konta:

35  1140  2017  0000  4502  1307  1981