Fot. FarCargo/Bakkafrost
W y d a w c a :
KONTAKT Z NAMI
PCIT TRAMP
Iwaszkiewicza 67/8
70-786 Szczecin
Tel. +48 91 432 08 37
www.wyspy-owcze.pl
www.zewpolnocy.pl
Numer konta:
35 1140 2017 0000 4502 1307 1981
Jednym z kluczowych działów farerskiej gospodarki jest hodowla łososia. Największym producentem tego specjału na Wyspach Owczych jest Bakkafrost z siedzibą w Glyvrar na wyspie Eysturoy. Cały proces technologiczny – od prac badawczych, poprzez produkcję karmy, hodowlę w umieszczonych w fiordach i cieśninach sadzach, po przetwórstwo – realizowany jest samodzielnie przez firmę, co zapewnia kontrolę jakości na każdym etapie. W 2024 roku Farerzy z Bakkafrost pójdą jeszcze dalej – będą dostarczać łososia własnym odrzutowcem.
Bakkafrost plasuje się w okolicach 7. miejsca wśród największych producentów łososia hodowlanego na świecie pod względem ilości odławianych ryb i jest największym pracodawcą na Wyspach Owczych. Na bardzo konkurencyjnym rynku rywalizuje z firmami norweskimi, szkockimi czy chilijskimi, stawiając na najwyższą jakość i nowoczesne rozwiązania technologiczne. Jednym z nich było zamówienie specjalistycznego, największego na świecie statku przeznaczonego do przewozu żywych ryb. M/S „Bakkafossur" rozpoczął obsługę morskich farm na początku 2023 roku.
Niemal dokładnie rok później firma rozpoczęła przygotowania do dostaw łososia do odbiorców w USA i Europie w oparciu o własny transport powietrzny. To kluczowy element całej logistyki, gdyż flagowy produkt Bakkafrost – świeżo odłowiony łosoś – nie jest mrożony, a jedynie umieszczony w termicznym opakowaniu z kruszonym lodem, który utrzymuje temperaturę około 2°C By uniezależnić się od zewnętrznych przewoźników, w 2022 roku zarząd Bakkafrost powołał do życia spółkę-córkę FarCargo, będącą drugą – obok Atlantic Airways – farerską linią lotniczą.
Pierwszą maszyną tego wyspecjalizowanego w przewozie ładunków przewoźnika jest Boeing 737-200F. Pochodzący z roku 2001 samolot pierwotnie latał jako „pasażer” w barwach linii lotniczych American Airlines. Po zakupie przez Bakkafrost, przystosowano go do przewozu cargo, tworząc przestrzeń ładunkową o kubaturze 230 m3. Samolot posiada zasięg 7 tys. kilometrów i możne zabrać na pokład ładunek o łącznej masie do 35 ton. W drugiej połowie stycznia 2024 roku boeing przechodził procedury rejestrowe, trwało także zgrywanie załóg i obsługi naziemnej.
Piąty farerski odrzutowiec (flotę pasażerskich linii Atlanic Airways tworzą cztery Airbusy A320) początkowo będzie latał na trasie Vágar (jedyny port lotniczy Wysp Owczych) – lotnisko Newark w Nowym Jorku – Keflavík (Islandia) – Billund (Dania) – Vágar. W planach są także inne kierunki. Wprawdzie ryba będzie głównym ładunkiem, ale nie jedynym. FarCargo zamierza bowiem świadczyć usługi przewozowe także innym klientom, co wpłynie na rentowność firmy i przyczyni się do zwiększenia wymiany handlowej Wysp Owczych z zagranicą.
Źródła: www.farcargo.fo, www.bakkafrost.fo