11 lutego 2024
Boeing 737-200F w barwach FarCargo (fot. FarCargo/Bakkafrost)

FarCargo: łosoś w powietrzu

Tekst: MARCIN JAKUBOWSKI

 

Fot. FarCargo/Bakkafrost

W y d a w c a :

KONTAKT Z NAMI

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

PCIT TRAMP

Iwaszkiewicza 67/8

70-786 Szczecin

Tel. +48 91 432 08 37

www.wyspy-owcze.pl

www.zewpolnocy.pl

 

Numer konta:

35  1140  2017  0000  4502  1307  1981

Jednym z kluczowych działów farerskiej gospodarki jest hodowla łososia. Największym producentem tego specjału na Wyspach Owczych jest Bakkafrost z siedzibą w Glyvrar na wyspie Eysturoy. Cały proces technologiczny – od prac badawczych, poprzez produkcję karmy, hodowlę w umieszczonych w fiordach i cieśninach sadzach, po przetwórstwo – realizowany jest samodzielnie przez firmę, co zapewnia kontrolę jakości na każdym etapie. W 2024 roku Farerzy z Bakkafrost pójdą jeszcze dalej – będą dostarczać łososia własnym odrzutowcem.

 

Bakkafrost plasuje się w okolicach 7. miejsca wśród największych producentów łososia hodowlanego na świecie pod względem ilości odławianych ryb i jest największym pracodawcą na Wyspach Owczych. Na bardzo konkurencyjnym rynku rywalizuje z firmami norweskimi, szkockimi czy chilijskimi, stawiając na najwyższą jakość i nowoczesne rozwiązania technologiczne. Jednym z nich było zamówienie specjalistycznego, największego na świecie statku przeznaczonego do przewozu żywych ryb. M/S „Bakkafossur" rozpoczął obsługę morskich farm na początku 2023 roku.

 

Boeingiem do Nowego Jorku

Niemal dokładnie rok później firma rozpoczęła przygotowania do dostaw łososia do odbiorców w USA i Europie w oparciu o własny transport powietrzny. To kluczowy element całej logistyki, gdyż flagowy produkt Bakkafrost – świeżo odłowiony łosoś – nie jest mrożony, a jedynie umieszczony w termicznym opakowaniu z kruszonym lodem, który utrzymuje temperaturę około 2°C By uniezależnić się od zewnętrznych przewoźników, w 2022 roku  zarząd Bakkafrost powołał do życia spółkę-córkę FarCargo, będącą  drugą – obok Atlantic Airways – farerską linią lotniczą.

 

Flagowy produkt Bakkafrost: świeży łosoś hodowlany (fot. Bakkafrost)

 

Pierwszą maszyną tego wyspecjalizowanego w przewozie ładunków przewoźnika jest Boeing 737-200F. Pochodzący z roku 2001 samolot pierwotnie latał jako „pasażer” w barwach linii lotniczych American Airlines. Po zakupie przez Bakkafrost, przystosowano go do przewozu cargo, tworząc przestrzeń ładunkową o kubaturze 230 m3. Samolot  posiada zasięg 7 tys. kilometrów i możne zabrać na pokład ładunek o łącznej masie do 35 ton. W drugiej połowie stycznia 2024 roku boeing przechodził procedury rejestrowe, trwało także zgrywanie załóg i obsługi naziemnej.

 

Należący do FarCargo boeing pierwotnie woził pasażerów (screen ze strony FarCargo)

 

Nie tylko ryba

Piąty farerski odrzutowiec (flotę pasażerskich linii Atlanic Airways tworzą cztery Airbusy A320)  początkowo będzie latał na trasie Vágar (jedyny port lotniczy Wysp Owczych) – lotnisko Newark w Nowym Jorku – Keflavík (Islandia) – Billund (Dania) – Vágar. W planach są także inne kierunki. Wprawdzie ryba będzie głównym ładunkiem, ale nie jedynym. FarCargo zamierza bowiem świadczyć usługi przewozowe także innym klientom, co wpłynie na rentowność firmy i przyczyni się do zwiększenia wymiany handlowej Wysp Owczych z zagranicą.  

 

Źródła:  www.farcargo.fo, www.bakkafrost.fo

 

 

07 kwietnia 2025
4 kwietnia 2025 roku na jedynym lotnisku Wysp Owczych - w Sørvágur na wyspie Vágar (Vága Floghavn), zostało oficjalnie otwarte lotnicze centrum szkoleniowe Atlantic Airways Aviation Academy. Placówkę firmują widniejące
05 kwietnia 2025
Na Wyspach Owczych wdrażany jest pionierski w skali świata program związany z pozyskiwaniem odnawialnej energii. PR-owym haczykiem jest w nim Kosmos, stąd hasło: Faroe Islands Space Program. Tyle tylko, że
31 marca 2025
Jak podała dziś szefowa narodowej organizacji turystycznej Visit Faroe Islands, Guðrið Højgaard, została pokonana magiczna bariera 1 mld koron duńskich (DKK) przychodu z sektora turystycznego, co sytuuje go na trzecim