Fot. Andrew Svk
W y d a w c a :
KONTAKT Z NAMI
PCIT TRAMP
Iwaszkiewicza 67/8
70-786 Szczecin
Tel. +48 91 432 08 37
www.wyspy-owcze.pl
www.zewpolnocy.pl
Numer konta:
35 1140 2017 0000 4502 1307 1981
Jak podała dziś szefowa narodowej organizacji turystycznej Visit Faroe Islands, Guðrið Højgaard, została pokonana magiczna bariera 1 mld koron duńskich (DKK) przychodu z sektora turystycznego, co sytuuje go na trzecim miejscu pod względem wartości w strukturze farerskiego eksportu - po rybołówstwie oceanicznym i hodowli ryb morskich.
Nie ma tu pomyłki - w przypadku Wysp Owczych turystykę należy traktować jako działalność eksportową: gros klientów tej branży stanowią bowiem goście z zagranicy. Wartość całego farerskiego eksportu przekroczyła w minionym roku 12 mld DKK.
Wyniki finansowe potwierdzają liczby: po covidowej mizerii, rok 2024 okazał się rekordowy pod względem liczby turystów, którzy odwiedzili archipelag. Farerzy nie mają problemów z ich rachowaniem, ponieważ na Wyspy Owcze można tylko przypłynąć lub przylecieć, dane są zatem precyzyjne. Z tej pierwszej formy w ubiegłym roku skorzystało ponad 50 tys. osób. To pasażerowie oceanicznego, pływającego w barwach Smyril Line promu "Norröna", kursującego na trasie Hirtshals (Dania) - Tórshavn (Wyspy Owcze) - Seyðisfjörður (Islandia), oraz turyści z zawijających do Tórshavn statków wycieczkowych. Drogę lotniczą wybrało 427 tys. osób. Tym samym liczące niemal 55 tys. mieszkańców Wyspy Owcze odwiedziło ok. 478 tys. gości - o 6 tys. więcej niż w rekordowym do tej pory roku 2019. Warto podkreślić, że udało się to mimo bezprecedensowego strajku, który sparaliżował archipelag.
WYSPY OWCZE: HEIM I MICE
Mimo że różnica na plus w liczbie przybyszów z zagranicy w stosunku do roku 2019 jest nieznaczna, w ujęciu finansowym wygląda to zgoła inaczej. A wszystko za sprawą strategii, jaką przyjęli Farerzy, stawiając na najbardziej dochodowy w turystyce segment MICE, czyli wszelkiego typu konferencje, wydarzenia, spotkania i wyjazdy motywacyjne. Na archipelagu powstały nowe, komfortowe hotele przystosowane dla potrzeb MICE, a prawdziwym "game changerem" okazało się otwarcie w roku 2025 nowej hali koncertowo-sportowo-kongresowej, dzięki której Farerzy mogą organizować różnorodne międzynarodowe wydarzenia. O wpływie tej inwestycji na wyniki branży przekonamy się za rok.
Systematycznie rośnie też popularność Wysp Owczych jako celu samodzielnych i zorganizowanych podróży, umiejętnie budowana przez często nieszablonowe kampanie reklamowe. Farerzy właśnie wdrażają swoją wizję turystyki zrównoważonej o nazwie "Heim", kładącej nacisk na świadomy i przyczyniający się do rozwoju lokalnych społeczności wypoczynek.