Fot. Ronnie Robertson
W y d a w c a :
KONTAKT Z NAMI
PCIT TRAMP
Iwaszkiewicza 67/8
70-786 Szczecin
Tel. +48 91 432 08 37
www.wyspy-owcze.pl
www.zewpolnocy.pl
Numer konta:
35 1140 2017 0000 4502 1307 1981
Jedyny na północnym Atlantyku oceaniczny prom pasażersko-samochodowy „Norröna”, pływający pod farerską banderą na trasie Dania - Wyspy Owcze - Islandia, przejdzie niebawem modernizację. Zbudowana w 2003 r. jednostka Smyril Line wzbogaci się o nowy pokład, przybędzie kabin, istniejące zostaną odnowione, zmieni się także zewnętrzy wygląd statku.
Początek prac zaplanowano na grudzień 2020 r., tuż przed Bożym Narodzeniem. Odmłodzona „Norröna” powinna wrócić na linię na początku marca 2021 r. Modernizacji dokona jedna z duńskich stoczni, mieszcząca się na Fionii.
Jak podał armator jednostki – farerska kompania Smyril Line – na modernizację zostanie przeznaczonych 100 mln DKK. Za te pieniądze duńscy stoczniowcy mają dobudować nowy pokład, na którym znajdzie się 50 nowych, dwuosobowych kabin, istniejące kabiny w liczbie 320 zostaną odświeżone, podobny face lifting przejdą wnętrza – pojawi się m.in. nowa kawiarnia i nowa, przeszklona część rekreacyjna.
Obecnie prom zabiera na pokład ok. 1500 pasażerów i ok. 800 samochodów osobowych. Po modernizacji przybędzie ok. 100 miejsc w nowych kabinach.
„Norröna” nie jest pierwszym promem o tej nazwie. Starsza imienniczka, wycofana w 2003 r., była zdecydowanie mniej komfortowa, pływała też na bodaj najbardziej skomplikowanej trasie promowej w Europie: Hanstholm (Dania) – Tórshavn (Wyspy Owcze) – Lerwick (Szetlandy) – Bergen (Norwegia) – Tórshavn (Wyspy Owcze) – Seyðisfjørður (Islandia). Przez całe lata turyści, którzy płynęli na Islandię, musieli wyokrętować się na Wyspach Owczych i spędzić tam dwie noce – w tym czasie „Norröna” płynęła na Szetlandy i do Bergen. Dopiero po powrocie z Norwegii można było kontynuować rejs do portu Seyðisfjørður we wschodniej Islandii
Podobny szlak, później już z wyłączeniem Szetlandów, obsługiwał od 2003 r., zbudowany w niemieckim Flensburgu, specjalnie przystosowany do żeglugi po niespokojnych wodach Atlantyku nowy prom. Z czasem, portem początkowym zamiast Hanstholm stał się port w Hirtshals, armator zrezygnował też z zawijania do norweskiego Bergen.
Decyzja o modernizacji nie wynikała jedynie z konieczności odświeżenia jednostki, ale też wychodzi naprzeciw tendencjom w przewozach morskich i ruchu turystycznym. Wobec konkurencji ze strony transportu lotniczego, oferta armatorów zmierza w stronę zapewnienia pasażerom coraz większego komfortu, stając się połączeniem klasycznego serwisu przewozowego z atrakcjami oferowanymi przez rejsy typowo wycieczkowe.
W tym miejscu warto dodać, że blisko połowę turystów, jacy odwiedzili Wyspy Owcze w roku 2019 r., stanowili właśnie turyści morscy – pasażerowie wycieczkowców.