Wprawdzie farerski archipelag należy do najbardziej urokliwych na świecie, a tamtejsza kultura jest równie fascynująca co krajobrazy, wyspiarze nie czekają na turystów z założonymi rękami. Ich pomysły na promocję są świeże, oryginalne i zostały wielokrotnie docenione przez branżę. O kampaniach promocyjnych Farerów szeroko rozpisywały się media, co tylko podbijało ich zasięg.
„To pierwsza w swoim rodzaju, immersyjna koncepcja podróży, stworzona dla tych, którzy pragną nie kontroli, a odkrywania” – tak o najnowszym farerskim koncepcie o nazwie Self-Navigating Cars pisano w zagranicznych portalach. My także przyjrzeliśmy się temu pomysłowi – więcej w naszym artykule.
Jedną z najbardziej użytecznych usług jaką oferuje Google jest Google Maps z opcją Street View, co umożliwia wirtualne podróżowanie wszędzie tam, gdzie dotarły zamontowane na samochodach czy stelażach piechurów kamery. Wyspy Owcze były jednak przez giganta z Doliny Krzemowej pomijane.
Do czasu. W 2016 r. tutejsza aktywistka, Durita Dahl Andreassen, współpracująca z narodową organizacją turystyczną Visit Faroe Islands, umieściła kamery 360° na kilkunastu owcach, które wędrowały po wyspach, rejestrując panoramy z włączoną funkcją GPS. Zdjęcia wgrywano do Google Street View. Dzięki temu turyści na całym świecie mogli zobaczyć, jak wygląda farerski interior.
Po tej akcji, której nadano nazwę Sheep View 360, i która odbiła się szerokim echem, Google naprawił swój błąd: dziś możemy podróżować po archipelagu nie wychodząc z domu. A jak zareagowała branża piarowo-marketingowa? Lista nagród, jakie przyznano tej kampanii, jest więcej niż imponująca. Tylko rzućmy okiem:
* Initiative of the Year 2016, Industry Day, Faroe Islands
* Best Marketing Campaign 2016, Faroese Marketing Organisation, Faroe Islands
* Gold in PR, Cannes Lions 2017, France
* Silver in PR, Cannes Lions 2017, France
* Bronze in Cyper, Cannes Lions 2017, France
* Gold in Travel & Tourism 2017, World Media Awards, UK
* Highly commended in the Grand Prix category 2017, World Media Awards, UK
* Gold, The PR Tiger 2016, Denmark
* Silver, The Great PR Prize 2016, Sweden
* Silver in Integrated, Epica Awards 2016, Holland
* Silver in Virtual Reality, Epica Awards 2016, Holland
* Gold in Effectiveness, Vega Awards 2016, USA
* Gold in Innovation, Vega Awards 2016, USA
* Silver in Integrated, Vega Awards 2016, USA
* Silver in Branding, Vega Awards 2016, USA
* Gold in Effectiveness, Rambuk 2017, Denmark
* Gold in Media Innovation, Rambuk 2017, Denmark
* The Grand Prix Award, Rambuk 2017, Denmark
* Gold in Medium Innovation, Clio Awards 2017, USA
* Bronze in Medium Integrated campaign, Clio Awards 2017, USA
* Bronze in Special Event (public relations), Clio Awards 2017, USA
* Gold in PR driven campaigns, Creative Circle 2017, Denmark
* Gold in digital driven campaigns, Creative Circle 2017, Denmark
* Gold in Technology Driven Promo and Activation, Creative Circle 2017, Denmark
* Silver in Integrated campaigns, Creative Circle 2017, Denmark
* Gold in PR, Danish Digital Awards 2017, Denmark
* Gold in Integration – Marketing Campaigns, Danish Digital Awards 2017, Denmark
* Silver in Corporate Media & TV Awards 2017, Cannes
* Gold in The Golden City Gate 2017, Berlin
* Jurys special Award, Zagreb Tourfilm Festival 2017
* Best Tourist film – SILAFEST 2017, Serbia
* Best Tourist Film – ITFF-Bulgaria
* Best Use of Social Media, City Nation Place Awards 2017, London, UK
Z Google Farerzy mieli na pieńku także z innego powodu. Wśród wielu języków obsługiwanych przez tłumacza Google Translate zabrakło farerskiego, choć był na przykład islandzki i inne, znacznie bardziej egzotyczne języki. Farerszczyzną posługuje się ponad 70 tys. osób, z czego 55 tys. mieszka na wyspach. By zaradzić tej niesprawiedliwości, premier Wysp Owczych wystosował list otwarty do Google, prosząc o udostępnienie farerskiego w firmowym translatorze.
Ponieważ nie doczekano się odpowiedzi, wyspiarze sami zaczęli działać. Zamiast automatycznych tłumaczeń, wolontariusze zaczęli nagrywać telefonami wideo tłumaczenia na żywo, które udostępniano użytkownikom. Tak narodziła się inicjatywa Faroe Islands Translate (2017).
Było to pierwsze na świecie rozwiązanie tego typu. Na uwagę zasługuje nie tylko pomysł, ale i skala tego przedsięwzięcia. Do kampanii przyłączyło bowiem… 41% mieszkańców Wysp Owczych! Wygenerowano ponad 1,3 miliona tłumaczeń dla użytkowników z 181 krajów, a kampania osiągnęła globalny zasięg PR sięgający nawet 1,4 miliarda odbiorców!
Kolejna inicjatywa także przeszła pierwotne oczekiwania. To projekt z dziedziny dziś określanej jako turystyka regeneratywna, choć w tym przypadku chodziło o klasyczny wolontariat. Closed for Maintenance – Open for Voluntourism jest zapoczątkowanym w 2019 roku, cyklicznym wydarzeniem, polegającym na zamykaniu szlaków turystycznych dla turystów i udostępnianiu ich wolontariuszom, podejmującym prace przy konserwacji ścieżek oraz naprawie i budowie infrastruktury. Projekt łączy przyjemne z pożytecznym: poznawanie wysp i farerskiej kultury, budowanie wspólnoty, propagowanie idei odpowiedzialnego podróżowania z realną pomocą w utrzymaniu traktów i ochronie wrażliwej farerskiej przyrody.
Już pierwsza edycja przyniosła lawinę doniesień medialnych: ponad 500 artykułów, nie licząc wzmianek, z szacunkową liczbą odbiorców przekraczającą 3,5 miliarda! Co roku Farerzy przygotowują 80-100 miejsc dla wolontariuszy. W jednej z edycji, na tak niewielką liczbę miejsc napłynęło 39 tys. zgłoszeń z 54 krajów świata! Pomysł Farerów był wielokrotnie nagradzany, w tym na World Economic Forum, i dziś ma już wielu naśladowców.
Kolejny pomysł narodził podczas covidowego zamrożenia turystyki. W 2020 r., gdy możliwości podróżowania były znikome, Farerzy uruchomili projekt Remote Turism. Był to pierwszy na świecie interaktywny system turystyki zdalnej, pozwalający użytkownikom online sterować lokalnym przewodnikiem na żywo – w czasie rzeczywistym! Przewodnik był wyposażony w kamerę transmitującą obraz na żywo, a użytkownik mógł sterować jego ruchami za pomocą joysticka: obracanie głowy, chodzenie, bieganie, a nawet skakanie. W ten sposób, niejako z konieczności, wyspiarze stali się pionierami zdalnej turystyki.
W kampanii Imagine The Faroe Islands widać już znak czasu. Tym razem do promocji zaprzęgnięto sztuczną inteligencję, a konkretnie – platformę graficzną Midjourney. Pomysł polegał na takim sformułowaniu prompta, by powstało dzieło osadzone w klimatach Wysp Owczych, ale sprawiające wrażenie, jakby stworzył je klasyk europejskiego malarstwa. Monet, Picasso, Van Gogh, Rembrant, Matisse – do wyboru.
W ten sposób powstała pierwsza na świecie tematyczna wystawa dzieł sztuki stworzonych przez sztuczną inteligencję. Można ją było zobaczyć w Listavn Føroya – narodowej galerii sztuki w Tórshavn.
Znając pomysłowość Farerów i ich skuteczność w promowaniu archipelagu, można spodziewać się kolejnych, oryginalnych kampanii, stanowiących inspirację także dla całej branży. Ścieżkami wydeptanymi przez wyspiarzy podążają bowiem inne organizacje turystyczne, co stanowi najwyższą formę uznania. Cenniejszą, niż dziesiątki przyznanych nagród i wyróżnień.
Źródło: Visit Faroe Islands
Fot. Visit Faroe Islands
W y d a w c a :
KONTAKT Z NAMI
PCIT TRAMP
Iwaszkiewicza 67/8
70-786 Szczecin
Tel. +48 91 432 08 37
www.wyspy-owcze.pl
www.zewpolnocy.pl
Numer konta:
35 1140 2017 0000 4502 1307 1981