Ciąg dalszy wielkiej kreatywności Farerów w sektorze turystyki. Finansowana przez farerski rząd narodowa organizacja turystyczna Visit Faroe Islands wystartowała w lipcu 2025 r. z nową, oryginalną kampanią marketingową. Self-Navigating Cars, co można przetłumaczyć jako Samonawigujące Samochody, to inicjatywa łącząca promocję Wysp Owczych z działaniami na rzecz równomiernego rozłożenia ruchu turystycznego na archipelagu. Wprawdzie turyści tłumnie odwiedzają flagowe atrakcje Wysp Owczych, ale umyka im wiele równie ciekawych, choć mniej znanych miejsc. Teraz o wyborze tego, co zobaczą, będzie decydować… aplikacja.
„Nowa kampania Visit Faroe Islands ma na celu przełamanie typowych wzorców podróżowania i zaoferowanie nieoczekiwanych doświadczeń na Wyspach Owczych. W ramach projektu turyści są zachęcani do tego, by usiąść za kierownicą i ruszyć w drogę – nie wiedząc, dokąd zmierzają” – informuje portal Dagur.fo. Jak czytamy w artykule, według raportu renomowanej firmy analitycznej McKinsey z 2024 r., 80% wszystkich turystów na świecie odwiedza zaledwie 10% najbardziej znanych miejsc.
– Na całym świecie turyści tłoczą się w tych samych, popularnych lokalizacjach tylko po to, by zrobić „znane” zdjęcie z Internetu. Ludzie są kierowani w oblegane miejsca przez algorytmy i media społecznościowe, co tworzy niekończący się cykl – zdjęcia z popularnych miejsc przyciągają kolejnych turystów w dokładnie te same lokalizacje. Efekt? Jednorodne doświadczenia i miejsca przepełnione odwiedzającymi – mówi Guðrið Højgaard, dyrektorka generalna Visit Faroe Islands. – Również u nas, na Wyspach Owczych, obserwujemy rosnącą presję na niektóre miejsca. I teraz próbujemy to zmienić. Dosłownie – podkreśla szefowa farerskiej organizacji turystycznej.
„Takie miejsca jak wodospad Múlafossur w Gásadalur, latarnia morska na północnym krańcu wyspy Kalsoy, klif Trælanípa czy osada Tjørnuvík od dawna należą do najczęściej odwiedzanych. Dzięki specjalnie opracowanym trasom, tym razem światło zostanie skierowane na wiele mniej znanych, ale równie pięknych i unikalnych miejsc na archipelagu. Celem jest umożliwienie turystom odkrywania rzadziej odwiedzanych i pomijanych perełek, które zwykle nie trafiają do typowego planu podróży” – informuje Dagur.fo.
Projekt kampanii został opracowany we współpracy z wypożyczalnią samochodów 62°N, która udostępniła specjalne auta na potrzeby projektu. Aby wypożyczyć taki samochód, wystarczy podpisać zgodę na podążanie za wskazaniami GPS – bez wiedzy, dokąd prowadzi trasa.
Po wypożyczeniu auta turysta skanuje kod QR, który aktywuje GPS i uruchamia nawigację, prowadząc do wybranych przez aplikację miejsc. Każda podróż trwa od 3 do 6 godzin i obejmuje od 4 do 6 interesujących atrakcji. Goście poznają daną atrakcję bez wiedzy o kolejnych, co pozwala zachować element zaskoczenia, stwarzając poczucie prawdziwej przygody. System informuje też turystów o ciekawostkach i raczy opowieściami, których często nie ma w oficjalnych publikacjach.
Program oferuje 30 starannie dobranych tras, wiodących przez Wyspy Owcze. Zarówno przez mainland, jak i na oddalonej, południowej wyspie Suðuroy. Każde miejsce docelowe pozostaje niespodzianką. Każda trasa jest unikalna i niepowtarzalna – nikt nie realizuje tej samej trasy w tym samym czasie. Każde doświadczenie ma być osobiste i wyjątkowe, z intrygującymi historiami lub specjalnymi aktywnościami na każdym przystanku.
Co ważne, trasy zaprojektowano z udziałem lokalnej społeczności, dzięki czemu opierają się one na unikalnej wiedzy. – Trasy stworzyliśmy my, Farerzy, z myślą o pokazaniu turystom tego, co sami lubimy robić i jakie miejsca odwiedzać. Chcemy zaoferować naszym gościom prawdziwe, autentyczne doświadczenie – mówi Marta Káradóttir, szefowa komunikacji Visit Faroe Islands i kierowniczka projektu. – W gruncie rzeczy prosimy turystów, by na chwilę oddali kontrolę. Bo kiedy nie wiesz, co czeka za kolejnym zakrętem, jesteś bardziej otwarty na nowe i niespodziewane. Widzisz rzeczy piękne, których się nie spodziewałeś. Staramy się złamać schematy i wrócić do tego, czym podróże powinny być – poszerzaniem horyzontów i głębszym poznawaniem miejsc, które odwiedzasz – dodaje Marta.
Do projektu na razie włączono trzy specjalne auta z 62°N, ale samochody z pozostałych wypożyczalni mogą łatwo stać się częścią tej inicjatywy. System oparty na Google Maps jest darmowy i dostępny dla wszystkich wypożyczalni – jedynym warunkiem jest „honorowe” zaakceptowanie zasad i podążanie za trasą GPS. Turysta, który zdecyduje się na farerski rajd w nieznane, nie musi obawiać się dodatkowych wydatków – koszt wynajmu samonawigującego auta jest taki sam, jak w przypadku zwykłego pojazdu: od 660 DKK za dzień.
Strona projektu: www.selfnavigatingcars.com
Fot. Visit Faroe Islands
W y d a w c a :
KONTAKT Z NAMI
PCIT TRAMP
Iwaszkiewicza 67/8
70-786 Szczecin
Tel. +48 91 432 08 37
www.wyspy-owcze.pl
www.zewpolnocy.pl
Numer konta:
35 1140 2017 0000 4502 1307 1981