20 lutego 2024
Część floty Smyril Line w Tórshavn: od prawej - "Mykines", "Norröna" i "Glyvursnes" (fot. Smyril Line)

Nowe statki Smyril Line

Tekst: MARCIN JAKUBOWSKI

 

Fot. SMYRIL LINE

W y d a w c a :

KONTAKT Z NAMI

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

PCIT TRAMP

Iwaszkiewicza 67/8

70-786 Szczecin

Tel. +48 91 432 08 37

www.wyspy-owcze.pl

www.zewpolnocy.pl

 

Numer konta:

35  1140  2017  0000  4502  1307  1981

Początek roku 2024 przyniósł ciekawe wieści od farerskiego armatora Smyril Line, znanego głównie z obsługi unikalnej, bo pełnooceanicznej linii promowej, prowadzącej z Danii na Wyspy Owcze i Islandię. Tym razem chodzi o wzmocnienie segmentu cargo, co ma zapewnić firmie większy udział w przewozach towarowych na północnym Atlantyku.

 

Wcześniej, w roku 2021, dokonano gruntownej przebudowy flagowej jednostki, jaką jest przystosowany do rejsów na otwartym oceanie prom pasażersko-towarowy M/S „Norröna”. Zbudowany w 2003 roku statek zyskał nową sylwetkę – dodano 50 dodatkowych kabin, na górnym pokładzie powstała nowa kawiarnia, dokonano też wielu zmian w aranżacji i wyposażeniu wnętrz. Zabierająca na pokład 1 482 pasażerów i 800 samochodów osobowych „Norröna” pływa na trasie Hirtshals (północna Jutlandia) – Tórshavn (Wyspy Owcze), z sezonowym przedłużeniem do Seyðisfjørður we wschodniej Islandii (marzec – listopad).

 

M/S „Glyvursnes”

Na początku stycznia 2024 roku flotę Smyril Line zasilił zakupiony w Finlandii ro-rowiec „Seagard”, który po przemalowaniu i przeprowadzeniu drobnych prac został przemianowany na M/S „Glyvursnes”. Mierząca 153 m długości i mogąca się pochwalić pojemnością 10,5 tys. GT jednostka obsługuje regularną linię towarową na szlaku Hirtshals – Tórshavn – Þórlakshöfn (półwysep Reykjanes, południowo-zachodnia Islandia). Po włączeniu M/S „Glyvursnes” w skład floty, farerski armator dysponuje sześcioma jednostkami. 

 

M/S „Glyvursnes” (fot. Smyril Line)

 

Przez Atlantyk na e-metanolu

W lutym 2024 roku Smyril Line zawarł umowę z chińską stocznią CIMC Raffles z Yantai na budowę dwóch nowych statków klasy ro-ro. Przeznaczone do przewozu towarów 190-metrowe jednostki będą dysponowały linią załadunkową o długości 3 300 m. Wyróżniać je będzie zmniejszona uciążliwość dla środowiska i przystosowanie do operowania na przyszłościowym paliwie, jakim jest e-metanol. Jego produkcję ma w 2025 roku podjąć duńska firma Ørsted A/S.

 

Projekt pracowni Knud D. Hansen nowego statku dla Smyril Line (fot. Knud D. Hansen)

 

Projekt został przygotowany przez renomowaną duńską pracownię architektury okrętowej Knud D. Hansen, której dziełem jest także M/S „Bakkafossur” – największy na świecie statek przeznaczony do przewozu żywych ryb. Na początku lutego 2024 roku otrzymał on prestiżową nagrodę Work Boat Award 2023 jako najlepszy w swojej kategorii. M/S „Bakkafossur” jest użytkowany przez największego producenta łososi hodowlanych na Wyspach Owczych – Bakkafrost.

 

Nowe statki zasilą flotę Smyril Line w 2026 roku i zostaną wykorzystane m.in. do obsługi regularnej linii towarowej pomiędzy Danią, Wyspami Owczymi a Islandią.

 

Źródło: Smyril Line, Knud D. Hansen

 

 

11 września 2024
Piwna rewolucja zawitała na Wyspy Owcze blisko dwie dekady po duńskiej poprzedniczce. Oprócz dużego jak na farerskie warunki browaru Föroya Bjór, założonego jeszcze w 1888 r. w Klaksvíku, dziś działają
05 września 2024
Można ich zobaczyć na piłkarskich meczach, koncertach, na różnych wydarzeniach. Czerwone kurtki widać z daleka, gdy spieszą z pomocą komuś, kto na ulicy stracił przytomność. Pomagają tym, którzy bez opieki
13 sierpnia 2024
Mały kraj, duże możliwości. Tak można podsumować targowo-konferencyjną aktywność Wysp Owczych. Wiosną odbyła się w Klaksvíku Atlantic Fair – Międzynarodowa Wystawa Morska (www.fair.fo), organizowana przez Farerów co dwa lata. Wydarzenie