Fot. SMYRIL LINE
W y d a w c a :
KONTAKT Z NAMI
PCIT TRAMP
Iwaszkiewicza 67/8
70-786 Szczecin
Tel. +48 91 432 08 37
www.wyspy-owcze.pl
www.zewpolnocy.pl
Numer konta:
35 1140 2017 0000 4502 1307 1981
Początek roku 2024 przyniósł ciekawe wieści od farerskiego armatora Smyril Line, znanego głównie z obsługi unikalnej, bo pełnooceanicznej linii promowej, prowadzącej z Danii na Wyspy Owcze i Islandię. Tym razem chodzi o wzmocnienie segmentu cargo, co ma zapewnić firmie większy udział w przewozach towarowych na północnym Atlantyku.
Wcześniej, w roku 2021, dokonano gruntownej przebudowy flagowej jednostki, jaką jest przystosowany do rejsów na otwartym oceanie prom pasażersko-towarowy M/S „Norröna”. Zbudowany w 2003 roku statek zyskał nową sylwetkę – dodano 50 dodatkowych kabin, na górnym pokładzie powstała nowa kawiarnia, dokonano też wielu zmian w aranżacji i wyposażeniu wnętrz. Zabierająca na pokład 1 482 pasażerów i 800 samochodów osobowych „Norröna” pływa na trasie Hirtshals (północna Jutlandia) – Tórshavn (Wyspy Owcze), z sezonowym przedłużeniem do Seyðisfjørður we wschodniej Islandii (marzec – listopad).
Na początku stycznia 2024 roku flotę Smyril Line zasilił zakupiony w Finlandii ro-rowiec „Seagard”, który po przemalowaniu i przeprowadzeniu drobnych prac został przemianowany na M/S „Glyvursnes”. Mierząca 153 m długości i mogąca się pochwalić pojemnością 10,5 tys. GT jednostka obsługuje regularną linię towarową na szlaku Hirtshals – Tórshavn – Þórlakshöfn (półwysep Reykjanes, południowo-zachodnia Islandia). Po włączeniu M/S „Glyvursnes” w skład floty, farerski armator dysponuje sześcioma jednostkami.
W lutym 2024 roku Smyril Line zawarł umowę z chińską stocznią CIMC Raffles z Yantai na budowę dwóch nowych statków klasy ro-ro. Przeznaczone do przewozu towarów 190-metrowe jednostki będą dysponowały linią załadunkową o długości 3 300 m. Wyróżniać je będzie zmniejszona uciążliwość dla środowiska i przystosowanie do operowania na przyszłościowym paliwie, jakim jest e-metanol. Jego produkcję ma w 2025 roku podjąć duńska firma Ørsted A/S.
Projekt został przygotowany przez renomowaną duńską pracownię architektury okrętowej Knud D. Hansen, której dziełem jest także M/S „Bakkafossur” – największy na świecie statek przeznaczony do przewozu żywych ryb. Na początku lutego 2024 roku otrzymał on prestiżową nagrodę Work Boat Award 2023 jako najlepszy w swojej kategorii. M/S „Bakkafossur” jest użytkowany przez największego producenta łososi hodowlanych na Wyspach Owczych – Bakkafrost.
Nowe statki zasilą flotę Smyril Line w 2026 roku i zostaną wykorzystane m.in. do obsługi regularnej linii towarowej pomiędzy Danią, Wyspami Owczymi a Islandią.
Źródło: Smyril Line, Knud D. Hansen