20 lutego 2024
Część floty Smyril Line w Tórshavn: od prawej - "Mykines", "Norröna" i "Glyvursnes" (fot. Smyril Line)

Nowe statki Smyril Line

Tekst: MARCIN JAKUBOWSKI

 

Fot. SMYRIL LINE

W y d a w c a :

KONTAKT Z NAMI

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany - dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

PCIT TRAMP

Iwaszkiewicza 67/8

70-786 Szczecin

Tel. +48 91 432 08 37

www.wyspy-owcze.pl

www.zewpolnocy.pl

 

Numer konta:

35  1140  2017  0000  4502  1307  1981

Początek roku 2024 przyniósł ciekawe wieści od farerskiego armatora Smyril Line, znanego głównie z obsługi unikalnej, bo pełnooceanicznej linii promowej, prowadzącej z Danii na Wyspy Owcze i Islandię. Tym razem chodzi o wzmocnienie segmentu cargo, co ma zapewnić firmie większy udział w przewozach towarowych na północnym Atlantyku.

 

Wcześniej, w roku 2021, dokonano gruntownej przebudowy flagowej jednostki, jaką jest przystosowany do rejsów na otwartym oceanie prom pasażersko-towarowy M/S „Norröna”. Zbudowany w 2003 roku statek zyskał nową sylwetkę – dodano 50 dodatkowych kabin, na górnym pokładzie powstała nowa kawiarnia, dokonano też wielu zmian w aranżacji i wyposażeniu wnętrz. Zabierająca na pokład 1 482 pasażerów i 800 samochodów osobowych „Norröna” pływa na trasie Hirtshals (północna Jutlandia) – Tórshavn (Wyspy Owcze), z sezonowym przedłużeniem do Seyðisfjørður we wschodniej Islandii (marzec – listopad).

 

M/S „Glyvursnes”

Na początku stycznia 2024 roku flotę Smyril Line zasilił zakupiony w Finlandii ro-rowiec „Seagard”, który po przemalowaniu i przeprowadzeniu drobnych prac został przemianowany na M/S „Glyvursnes”. Mierząca 153 m długości i mogąca się pochwalić pojemnością 10,5 tys. GT jednostka obsługuje regularną linię towarową na szlaku Hirtshals – Tórshavn – Þórlakshöfn (półwysep Reykjanes, południowo-zachodnia Islandia). Po włączeniu M/S „Glyvursnes” w skład floty, farerski armator dysponuje sześcioma jednostkami. 

 

M/S „Glyvursnes” (fot. Smyril Line)

 

Przez Atlantyk na e-metanolu

W lutym 2024 roku Smyril Line zawarł umowę z chińską stocznią CIMC Raffles z Yantai na budowę dwóch nowych statków klasy ro-ro. Przeznaczone do przewozu towarów 190-metrowe jednostki będą dysponowały linią załadunkową o długości 3 300 m. Wyróżniać je będzie zmniejszona uciążliwość dla środowiska i przystosowanie do operowania na przyszłościowym paliwie, jakim jest e-metanol. Jego produkcję ma w 2025 roku podjąć duńska firma Ørsted A/S.

 

Projekt pracowni Knud D. Hansen nowego statku dla Smyril Line (fot. Knud D. Hansen)

 

Projekt został przygotowany przez renomowaną duńską pracownię architektury okrętowej Knud D. Hansen, której dziełem jest także M/S „Bakkafossur” – największy na świecie statek przeznaczony do przewozu żywych ryb. Na początku lutego 2024 roku otrzymał on prestiżową nagrodę Work Boat Award 2023 jako najlepszy w swojej kategorii. M/S „Bakkafossur” jest użytkowany przez największego producenta łososi hodowlanych na Wyspach Owczych – Bakkafrost.

 

Nowe statki zasilą flotę Smyril Line w 2026 roku i zostaną wykorzystane m.in. do obsługi regularnej linii towarowej pomiędzy Danią, Wyspami Owczymi a Islandią.

 

Źródło: Smyril Line, Knud D. Hansen

 

 

17 czerwca 2024
W dniach 12-14 czerwca 2024 roku duńska para królewska – Frederik X i królowa Mary – zamierzała odwiedzić Wyspy Owcze. Wizytę miała poprzedzić emisja przez farerską Postę znaczka i innych
10 czerwca 2024
Jak podał portal farerskiego radia i telewizji KVF, w niedzielę 9 czerwca 2024 roku w godzinach wieczornych, po niemal miesięcznej akcji strajkowej, która sparaliżowała Wyspy Owcze, strona związkowa zawarła porozumienie
02 czerwca 2024
Gdy w nocy z 13 na 14 maja 2024 roku na Wyspach Owczych rozpoczęła się akcja strajkowa, zapewne mało kto z obserwatorów z zewnątrz przypuszczał, jakie będą jej reperkusje. Tymczasem