Fot. Brandr.fo
W y d a w c a :
KONTAKT Z NAMI
PCIT TRAMP
Iwaszkiewicza 67/8
70-786 Szczecin
Tel. +48 91 432 08 37
www.wyspy-owcze.pl
www.zewpolnocy.pl
Numer konta:
35 1140 2017 0000 4502 1307 1981
28 lutego 2025 r. w nowo otwartym centrum kongresowo-widowiskowo-sportowym Við Tjarnir w Tórshavn odbyła się finałowa gala Føroya bestu vørumerki 2024 (FBV24) – pierwszego w historii Wysp Owczych konkursu, którego celem było wyłonienie najlepszych farerskich marek.
Jego głównym organizatorem była firma Brandr Føroyar (www.brandr.fo), której założycielem jest dr Fridrik Larsen, specjalista ds. brandingu z doświadczeniem w psychologii i finansach. Jest on twórcą Brandr Index – metody służącej ocenie pozycji marki, wspomagającej proces zwiększania jej świadomości, a tym samym – sprzedaży.
Do konkursu napłynęło ponad 650 zgłoszeń, co jak na liczącą 53 tys. mieszkańców farerską społeczność jest liczbą imponującą. Wyróżniono trzy kategorie przedsiębiorstw:
1. Firmy małe, kierujące swoją ofertę do konsumentów indywidualnych (B2C), zatrudniające do 24 pracowników
2. Firmy działające na rzecz konsumentów indywidualnych (B2C), zatrudniające powyżej 24 pracowników
3. Firmy prowadzące sprzedaż lub świadczące usługi na rzecz innych firm (B2B)
Selekcji dokonało jury złożone z 35 specjalistów, reprezentujących różne branże wyspiarskiej gospodarki. Do finału zakwalifikowano 15 przedsiębiorstw:
Kategoria 1:
OY
Guðrun & Guðrun
Breyðvirkið
Fjord
Faer Isles Distillery
Kategoria 2:
Atlantic Airways
Føroya Tele
Smyril Line
Krás
Nema
Kategoria 3:
GroAqua
Bakkafrost
Articon
Framskák
Mest
Wybór nie był łatwy, ponieważ wszystkie zakwalifikowane podmioty cechują wyjątkowe w danej branży walory, budujące także wizerunek Wysp Owczych zagranicą. I tak w kategorii małych przedsiębiorstw (1) zwycięzcą okazała się firma Fjord (www.fjord.fo) z Fuglafjørður, której założycielką jest Suffía Nón – artystka oferująca różne przedmioty codziennego użytku, ozdobione barwnymi, farerskimi motywami .
W kategorii większych firm działających na runku konsumenckim (2) pierwsze miejsce przypadło dobrze znanemu także polskim turystom armatorowi promowemu Smyril Line (www.smyril-line.com), którego oceaniczny prom „Nörrona” pływa na atlantyckim szlaku Dania-Wyspy Owcze-Islandia.
Natomiast w kategorii korporacyjnej zwycięzca mógł być tylko jeden – Bakkafrost (www.bakkafrost.com), największa firma na Wyspach Owczych. Jej specjalnością jest hodowla i przetwórstwo łososi. Oprócz oryginalnego procesu technologicznego, Bakkafrost wyróżnia m.in. posiadanie największego na świecie specjalistycznego statku do przewozu żywych ryb, czy własnego samolotu, którym dostarczane są świeże łososie na rynek amerykański.
Co zrozumiałe, konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem wyspiarskich mediów. Według zapowiedzi organizatorów, Føroya bestu vørumerki ma stać się wydarzeniem cyklicznym. Dzięki walorom promocyjnym i edukacyjnym, z pewnością będzie ono miało wpływ na politykę wizerunkową przedsiębiorstw z Wysp Owczych.